Zomer- of wintertijd? De gevolgen op een rij

Geplaatst: 15 oktober 2018

De Europese Commissie heeft onlangs voorgesteld dat elke lidstaat zelf mag beslissen welke tijd wordt gehanteerd. In 2019 zouden de gevolgen hiervan al merkbaar kunnen zijn. Vanaf dat moment gaat elk land namelijk over op een permanente zomer- of wintertijd. Waarom wordt het verzetten van de klok afgeschaft? En wat betekent dat voor de slaap?

Zin en onzin van zomer- en wintertijd
Binnen de EU heerst al langer de discussie over de zin en onzin van het verzetten van de klok in maart en oktober. Op dit moment wordt er gedurende 5 maanden van het jaar een wintertijd aangehouden. Door de klok in het voor- en najaar te verzetten, is het in de zomermaanden ’s avonds langer licht. Het voordeel hiervan is dat je ’s avonds langer activiteiten in de buitenlucht kunt ondernemen, minder gebruik maakt van stroom voor verlichting en ’s ochtends niet gestoord wordt door de vroege opkomst van de zon.

Daar staat tegenover dat er ook nadelen zijn van de wisseling. Lang wakker liggen in bed, met moeite de aandacht vast kunnen houden en het gevoel jezelf de dag door te moeten slepen. Dit is een greep uit de klachten die kunnen ontstaan bij het verschuiven van de tijd, ook wel een mini-jetlag genoemd. De werking van de biologische klok wordt kortdurend verstoord, slaapproblemen steken de kop op, het risico op hart- en vaatziekten neemt toe en stemmingsklachten hebben een grotere kans om in de winter een grauwe sluier over de dag te leggen.

Resetten van de biologische klok bij wintertijd
Chronobioloog dr. Marijke Gordijn is voorstander van de oorspronkelijke wintertijd. “Als we de wintertijd zouden afschaffen, is het extreem lang donker in de ochtend. Maar juist dat ochtendlicht hebben wij mensen hard nodig”, aldus dr. Gordijn.

Van nature loopt de biologische klok iets langer dan 24 uur. Als er geen daglicht zou zijn, gaan we elke dag iets later naar bed en staan we iets later op. Ochtendlicht is nodig om de interne klok bij te stellen. Gebrek aan licht betekent dat de biologische klok uit de pas blijft lopen, waardoor slaapgebrek kan ontstaan.

Actiever worden door zomertijd
Een andere visie houdt dr. Mayer Hillman, specialist in public policy in Engeland, erop na. Hij pleit juist voor het handhaven van de zomertijd. Na de ingang van de wintertijd worden de avonden korter. Langere avonden zouden ertoe kunnen leiden dat mensen ’s avonds actiever worden door te sporten of te tuinieren. Hij beweert dat volwassen 300 uur en kinderen 200 uur extra daglicht meekrijgen, indien de zomertijd permanent wordt ingevoerd. Gedurende de dag actiever zijn en de tijd nemen om te sporten, bevordert de algehele gezondheid. Hij verwacht dat het aantal mensen dat met overgewicht en neerslachtigheid te maken heeft afneemt.

En nu? De vraag resteert welke weg ingeslagen moeten worden. De aanwezigheid van licht, bepaald door de zonsopkomst en de zonsondergang, heeft uiteindelijk de meeste invloed op ons welzijn. Dit bepaalt in sterke mate de tijd waarop we naar bed gaan en weer opstaan. Het vaststellen van de tijd is eigenlijk een kunstmatige, maar noodzakelijke ingreep om het leefritme vast te stellen. In 2019 wordt bekend waar de tijd heengaat.

'Gebrek aan licht betekent dat de biologische klok uit de pas blijft lopen, waardoor slaapgebrek kan ontstaan.'
Drs. Larissa van der Zalm, GZ-psycholoog en Cognitief gedragstherapeut
- Drs. Larissa van der Zalm, GZ-psycholoog en Cognitief gedragstherapeut

biologische klok     gevolgen     slaapproblemen     wintertijd     zomertijd    


Op de hoogte blijven?
Inschrijven
Terug naar overzicht


Deel dit bericht:


0 Reacties

Plaats een reactie