Zo veel calorieën verbrand jij in rust

Geplaatst: 01 oktober 2018

Je lichaam is een energiemachine. De hoeveelheid energie die je gebruikt wisselt elke dag. De ene dag ben je actiever, de andere dag meer gestresst of drink je juist ontspannen een glaasje op het terras. Hoe dan ook: het basale niveau van je metabolisme blijft onveranderd.

Voer voor je hart en hersenen
Energie komt je lichaam binnen in de vorm van voedsel. Voedsel wordt afgebroken in kleine partjes, waarbij die energie vrij gemaakt wordt. Dat is nodig, want je hebt energie nodig om alle lichamelijke processen te laten plaatsvinden. Om te ademen, te eten, te rusten, te denken... Het gebruiken van je spieren, je zenuwen, de bewegingen van je hart. Alles vraagt energie.

Die inkoop van energie, en het daarna verhandelen ervan noemen we het metabolisme. De stofwisseling.

Basale stofwisseling
Elke dag moet je lichaam dezelfde basale functies uitvoeren. Je zult steeds moeten ademen of je hart moeten laten pompen. Er is dus een basisenergie die, elke dag en elke nacht weer opnieuw, zal worden aangesproken. Dat is de minimale hoeveelheid die je nodig hebt om überhaupt te bestaan.

Dit basale metabolisme is het minimale aantal calorieën dat je verbrandt om in pure rust – zonder welke bewuste activiteit dan ook – het brandende licht in je lichaam aan te houden.

Je energie uitgedrukt in 3 letters
Die basale stofwisseling wordt altijd aangegeven door de afkorting BMR. Die letters staan voor Basal Metabolic Rate, de snelheid waarmee de noodzakelijke energie in de lichamelijke rusttoestand vrij gemaakt wordt uit de voeding. Dat kan de hoeveelheid energie per minuut zijn of per uur. Het is echter veel gemakkelijker en overzichtelijker om die stofwisseling in rust per eenheid (dag) uit te drukken.

De BMR is dus het aantal calorieën dat je elke dag verbrandt in rust. Zo kan je BMR 1600 cal per dag zijn. Als je niet sport en niet meer eet dan die 1600 calorieën, blijf je dus op hetzelfde gewicht. Je verbruikt alles wat je binnenkrijgt (en komt niet aan in je gewicht) en doet niets extra om meer energie te verbruiken (je valt ook niet af).

Je kunt de hoogte van jouw BMR vrij eenvoudig berekenen. Het enige dat je nodig hebt - naast je gewicht, je lichaamslengte en hoe oud je bent - is een online tool, of een rekenmachine om onderstaande berekening te maken:

Man: 88.362 + ( 13.397 x gewicht in kgr ) + ( 4.799 x lengte in cm ) – ( 5.677 x leeftijd)
Vrouw: 447.593 + ( 9.247 x gewicht in kgr ) + ( 3.098 x lengte in cm ) – ( 4.330 x leeftijd).

'Elke dag moet je lichaam dezelfde basale functies uitvoeren'
Drs. Ruud van Langeveld, Cardioloog en Tsuru Expert
- Drs. Ruud van Langeveld, Cardioloog en Tsuru Expert

basale metabolisme     calorieën     energie     rust     stofwisseling    


Op de hoogte blijven?
Inschrijven
Terug naar overzicht


Deel dit bericht:


0 Reacties

Plaats een reactie