Zo geef je wat ‘Pyt’ aan je werk

Geplaatst: 13 maart 2019

We halen maar wat graag onze inspiratie bij de Denen vandaan als het op een gezonde leefstijl aankomt. Met hippe woorden zoals ‘Hygge’ laten ze zien dat we de kleine dingen in het leven moeten omarmen. Ze domineren de lijstjes met gelukkigste landen, werken minder lang dan wij en besteden veel tijd met familie en vrienden. Inmiddels kunnen we nog een Deens woord aan het lijstje toevoegen: Pyt.

Wat is Pyt?
Er bestaat geen letterlijke vertaling voor Pyt. Het is meer een manier van leven, net zoals Hygge dat is. Het gaat over dat je op een gezonde manier leert omgaan met stress. Pyt wordt gebruikt als een reactie op dagelijkse frustraties, net zoals dat wij het sussende ‘komt wel goed’ zeggen. Alleen dan nog veel diepgaander.

In de basis is het een woord dat gaat over accepteren en doorgaan. Je reset jezelf, neemt een stap terug om de situatie te overdenken voordat je overdreven gaat reageren. Stel: een collega maakt een bepaalde opmerking waar jij eigenlijk helemaal niet tegen kan. Natuurlijk mag je daar iets van zeggen, maar om te voorkomen dat je er zomaar iets uitflapt van boosheid, roep je ‘Pyt!’

Don't worry, be happy
Uit onderzoek blijkt dat we bozer worden wanneer we met een beschuldigend vingertje naar iemands gedrag of karakter wijzen. Terwijl dat juist de meeste energie kost. Daar komt 'Pyt' om de hoek kijken:

- Je neemt afstand van acties waar je geen controle over hebt (‘ik ga me niet meer druk maken’).
- Je denkt na over mogelijke situaties waar je geen weet van hebt (‘misschien is diegene wel ziek en doet hij/zij daarom zo’)
- Je vraagt jezelf af of het volgende week nog steeds een probleem voor je is (waarschijnlijk niet).

Pyt lijkt dus een soort tegenbeweging op klagen en anderen meteen de schuld geven. Het laat ook zien dat niets of niemand perfect is.

Meer Pyt in je leven
Loslaten kan op vele manieren. Een wandeling in het bos, sporten of iets creatiefs. Zolang jij je er maar fijn bij voelt. Je past Pyt toe door een andere manier van denken, zoals in het voorbeeld hierboven. Je neemt afstand, denkt na en laat los. Dit kun je ook eenvoudig op je werk doen. Probeer de collega's te vermijden die altijd klagen en nooit de schuld bij zichzelf neerleggen, of spreek ze hierop aan. Het zal je een stuk weerbaarder maken, waardoor je stressvolle of vervelende situaties de baas kunt zijn.

Lees ook: Het loslaten van werkstress


denen     leefstijl     loslaten     pyt     stress     werk    


Op de hoogte blijven?
Inschrijven
Terug naar overzicht


Deel dit bericht:


0 Reacties

Plaats een reactie