Top

Wie beoordeelt in de toekomst jouw functioneren?

Beoordelingsgesprekken passen niet meer in de huidige maatschappij. We gaan naar een toekomst waarin professionals elkaar altijd en overal kunnen beoordelen. Welke vorm van feedback haalt het beste in werknemers naar boven?

Steeds meer organisaties stoppen met het houden van traditionele beoordelingsgesprekken. Een uur per jaar waarin wordt besproken wat wel en niet goed gaat, werkt niet motiverend en haalt niet het beste uit werknemers naar boven. Welke nieuwe manieren om te beoordelen bestaan er? En wie gaat dit straks doen?

‘Hoe gaat het nu écht?’
Uit onderzoeken blijkt dat er zowel bij leidinggevenden als medewerkers ontevredenheid bestaat over het systeem van beoordelingsgesprekken. [1] Net zoals dat iedereen denkt bovengemiddeld goed te kunnen autorijden, vindt een medewerker zichzelf ook vaak bovengemiddeld goed presteren. Als je maar eenmaal per half jaar hoort wat er goed of fout gaat, is het onmogelijk je een realistisch beeld te vormen en hierop bij te sturen. Het is dus een logische stap dat werknemers onderling en leidinggevenden vaker gaan evalueren. Feedback hoort geen eens-in-het-jaar privilege te zijn, maar een continue proces. Mits dit op een eerlijke, professionele en open manier gaat natuurlijk.

‘Big brother is watching you’
Een leidinggevende kan regelmatige feedback geven in een-op-een gesprekken, maar er zijn steeds meer online tools beschikbaar waarmee collega’s en professionals elkaar real-time en openbaar kunnen beoordelen. Een vergaand voorbeeld hiervan is de ‘Dot Collector’, een tool van Bridgewater Associates, het grootste hedgefund ter wereld. Hierin kunnen medewerkers elkaar constant beoordelen op verschillende ‘attributen’. [2] De tool maakt het zo mogelijk dat een trainee de CEO feedback geeft over een speech die hij geeft.   

Platforms zoals Completed gaan nog verder. Op deze website kun je iedere professional in de wereld een beoordeling geven, zelfs Donald Trump. [3] En wat als er een nationale score is die bepaalt hoe betrouwbaar je bent, en op basis daarvan je carrière en persoonlijke leven valt- of staat? De Chinese overheid launcht in 2020 zijn eigen Social Credit System, waarin iedere burger een Trust Profile opbouwt. Heb je een lage Trust-rating, dan krijg je bijvoorbeeld te maken met afwijzingen bij sollicitaties of minder loon. Dit wordt zelfs buiten de werkvloer doorgetrokken naar beperkte toegang tot restaurants, reizen of internet. [4]

Feedback, maar dan anders
We leven in een wereld waarin het normaal is constant feedback te kunnen geven, en waarin de verwachting bestaat dat hier ook op geacteerd wordt. De menselijke maat kan hierin snel verloren gaan. Welke vorm van feedback haalt wel het beste in een ander naar boven? Uiteindelijk draait het toch om oprechte belangstelling en waardering voor de ander. Denk aan een positiviteitsmuur, waar collega’s positieve feedback op kunnen schrijven over anderen. Of dat je op basis van eigenschappen of competenties teams gaat samenstellen. Geef werknemers de kans om hun persoonlijkheid, kennis en vaardigheden op te schrijven, waarvan zij denken dat die goed ingezet kunnen worden voor een bepaald project. Kijk ook of anderen het ermee eens zijn. Daarmee houd je iemand een spiegel voor, maar wel zodanig dat iedereen er productiever van wordt. Uiteindelijk draait het namelijk om meer (zelf)inzicht in, en handelen naar ieders professionele en individuele kwaliteiten.

Bronnen: [1] AD [2] Quartz At Work [3] Completed [4] Wired

Wie beoordeelt in de toekomst jouw functioneren?

Beoordelingsgesprekken passen niet meer in de huidige maatschappij. We gaan naar een toekomst waarin professionals elkaar altijd en overal kunnen beoordelen. Welke vorm van feedback haalt het beste in werknemers naar boven?

Steeds meer organisaties stoppen met het houden van traditionele beoordelingsgesprekken. Een uur per jaar waarin wordt besproken wat wel en niet goed gaat, werkt niet motiverend en haalt niet het beste uit werknemers naar boven. Welke nieuwe manieren om te beoordelen bestaan er? En wie gaat dit straks doen?

‘Hoe gaat het nu écht?’
Uit onderzoeken blijkt dat er zowel bij leidinggevenden als medewerkers ontevredenheid bestaat over het systeem van beoordelingsgesprekken. [1] Net zoals dat iedereen denkt bovengemiddeld goed te kunnen autorijden, vindt een medewerker zichzelf ook vaak bovengemiddeld goed presteren. Als je maar eenmaal per half jaar hoort wat er goed of fout gaat, is het onmogelijk je een realistisch beeld te vormen en hierop bij te sturen. Het is dus een logische stap dat werknemers onderling en leidinggevenden vaker gaan evalueren. Feedback hoort geen eens-in-het-jaar privilege te zijn, maar een continue proces. Mits dit op een eerlijke, professionele en open manier gaat natuurlijk.

‘Big brother is watching you’
Een leidinggevende kan regelmatige feedback geven in een-op-een gesprekken, maar er zijn steeds meer online tools beschikbaar waarmee collega’s en professionals elkaar real-time en openbaar kunnen beoordelen. Een vergaand voorbeeld hiervan is de ‘Dot Collector’, een tool van Bridgewater Associates, het grootste hedgefund ter wereld. Hierin kunnen medewerkers elkaar constant beoordelen op verschillende ‘attributen’. [2] De tool maakt het zo mogelijk dat een trainee de CEO feedback geeft over een speech die hij geeft.   

Platforms zoals Completed gaan nog verder. Op deze website kun je iedere professional in de wereld een beoordeling geven, zelfs Donald Trump. [3] En wat als er een nationale score is die bepaalt hoe betrouwbaar je bent, en op basis daarvan je carrière en persoonlijke leven valt- of staat? De Chinese overheid launcht in 2020 zijn eigen Social Credit System, waarin iedere burger een Trust Profile opbouwt. Heb je een lage Trust-rating, dan krijg je bijvoorbeeld te maken met afwijzingen bij sollicitaties of minder loon. Dit wordt zelfs buiten de werkvloer doorgetrokken naar beperkte toegang tot restaurants, reizen of internet. [4]

Feedback, maar dan anders
We leven in een wereld waarin het normaal is constant feedback te kunnen geven, en waarin de verwachting bestaat dat hier ook op geacteerd wordt. De menselijke maat kan hierin snel verloren gaan. Welke vorm van feedback haalt wel het beste in een ander naar boven? Uiteindelijk draait het toch om oprechte belangstelling en waardering voor de ander. Denk aan een positiviteitsmuur, waar collega’s positieve feedback op kunnen schrijven over anderen. Of dat je op basis van eigenschappen of competenties teams gaat samenstellen. Geef werknemers de kans om hun persoonlijkheid, kennis en vaardigheden op te schrijven, waarvan zij denken dat die goed ingezet kunnen worden voor een bepaald project. Kijk ook of anderen het ermee eens zijn. Daarmee houd je iemand een spiegel voor, maar wel zodanig dat iedereen er productiever van wordt. Uiteindelijk draait het namelijk om meer (zelf)inzicht in, en handelen naar ieders professionele en individuele kwaliteiten.

Bronnen: [1] AD [2] Quartz At Work [3] Completed [4] Wired