Welke hobby’s helpen tegen stress?

Geplaatst: 27 november 2019

Stress, het kan als een donderwolk de hele dag boven je hoofd hangen. De zon schijnt er niet langer door, en je hebt het gevoel dat elk moment de bliksem op je kan inslaan. Je staat er ’s ochtends mee op, en gaat er ’s avonds mee naar bed. Soms heb je niet eens meer door dat het effect op je heeft, omdat je het als normaal bent gaan ervaren. Maar toch kun je er gezondheidsklachten door gaan ervaren.

Het is dus belangrijk om geregeld stil te staan bij jouw stressniveau. Zeker als dit te hoog is, is het van belang om hier iets aan te doen. Eén van de manieren om stress te verlichten, is door er actief aandacht aan te besteden door middel van meditatie of ademhalingsoefeningen.

Lees ook: Ademhalingsoefeningen voor minder stress

Maar je kunt ook indirect stress verlichten door aan een hobby te gaan werken. In plaats van tijd inplannen om specifiek aan stress te werken, plan je dan een moment in om iets te doen dat je zowel erg leuk vindt, als iets dat je stress onbewust lager maakt. Heel veel hobby’s zijn rustgevend. Heb je nog geen hobby waar je rust uit kunt halen? Dan geven wij je wat laagdrempelige voorbeelden die een kalmerend effect op de geest hebben, en die iedereen kan doen:

-Puzzelen. Het is rustgevend omdat het je volledig focus vereist, en ervoor zorgt dat je even alles om je heen moet vergeten. Puzzelen kan op heel veel manieren, denk niet alleen aan een legpuzzel. Een woordzoeker, sudoku, kruiswoord, Rubiks kubus, het kan allemaal. Kies het soort puzzel dat bij jou past. Voor sommigen is dat gebaseerd op letters, voor anderen cijfers, en weer anderen kiezen voor puzzels gebaseerd op ruimtelijk inzicht.

-Wandelen door de natuur. Dit bestrijdt stress op maar liefst drie manieren: je beweegt, je bent in de buitenlucht, en je omgeving werkt rustgevend. Als je het wandelen een hoger ‘hobbygehalte’ wilt geven, kun je je verdiepen in de natuur. Dat kan door op de verschillende bladeren en bomen te letten, vogels te leren identificeren, of door natuurfotografie te gaan beoefenen. Zolang het jou maar motiveert de natuur in te trekken. Je leert er ook nog iets door!

-Kleuren. Geen zorgen, je hoeft niet met het schaamrood op je kaken twee kleurboekjes van tekenfilmfiguurtjes te kopen, een voor je kind en een voor jezelf. Er zijn inmiddels ook genoeg kleurboeken voor volwassenen, die een stuk creatiever en uitdagender zijn. Door een kleurboek te gebruiken hoef je niet zelf ook nog te gaan verzinnen wat je wilt tekenen. Dat kan namelijk weer stress oproepen, of het een stap te ver maken om te beginnen. Je hoeft je alleen op kleuren te focussen. Ook het risico om een fout te maken is bij een kleurenboek lager dan bij zelf tekenen. Je hoeft je tekening dan namelijk niet weg te gooien, je kunt gewoon aan een nieuwe kleurplaat beginnen.

-Koken. In plaats van gehaast koken omdat je iets moet eten, kun je het proces achter het fornuis ook leuk maken door de tijd te nemen. Probeer eens een recept dat je nog nooit eerder gemaakt heb. Bedenk dat het niet om het eindproduct gaat, maar om het combineren van ingrediënten en smaken. Je zult zien dat het eten dan ook beter smaakt.

-Lezen. Even weg van een beeldscherm. Beeldschermen kunnen we linken aan stress, we werken op kantoor namelijk ook al de hele dag achter een scherm. Een boek voelt dan toch heel anders, en kan een welkome afwisseling zijn.

-Zingen. Onder de douche, in de woonkamer, zuiver, vals, maakt allemaal niks uit. Gewoon lekker jouw favoriete muziek hard draaien, en je laten gaan. Waan je een ware rockster, en je voelt alsof je de wereld aankunt. Stress? Welke stress?

-Origami. Het is geen toeval dat ons logo een origami-vogel is. Zoals het motto luidt: je moet duizend origami-vogels vouwen om het pad naar gezondheid te kunnen bewandelen. Nu klinkt het getal duizend natuurlijk mooi, maar dit mogen er zeker minder zijn. Het gaat erom dat het jou helpt om tot rust te komen, en je focus even te verleggen. Knutselen op andere manieren mag natuurlijk ook.


gezondheid     hobby     natuur     rust     rustgevend     stress     stressbestendigheid    


Op de hoogte blijven?
Inschrijven
Terug naar overzicht


Deel dit bericht:


0 Reacties

Plaats een reactie