Wat is de beste tijd om te sporten?

Geplaatst: 16 april 2018

Velen van ons hebben een dag-nachtritme, waarbij we op ons best zijn zo rond de klok van een uur of 6 in de avond. De tijd dat het uitkomt om te sporten, verschilt nogal eens van dit ritme. Wat zegt de wetenschap? Tsuru Expert en cardioloog Drs. Ruud van Langeveld geeft antwoord.

En de beste tijd is...
Rond 18.00 uur kunnen je prestaties wel tot 10% beter zijn dan bijvoorbeeld heel vroeg in de ochtend. Vermoedelijk heeft het te maken met het in de loop van de dag geleidelijk aan opwarmen van het lichaam. Een paar tienden van een graad erbij aan het einde van de middag, en veel processen in je lichaam verlopen soepeler en efficiënter. Daardoor sport je gemakkelijker, maar het moet wel zo uitkomen. Een belangrijke reden dat je een sportieve activiteit niet volhoudt, is gebrek aan tijd. Het past niet in je drukke, dagelijkse beslommeringen. 

Wat zegt de wetenschap?
Je lichaam is heel goed in staat om haar ritme zodanig aan je dag aan te passen dat je op een heel ander tijdstip toch maximaal kunt profiteren. Wat zegt de wetenschap over de meest ''natuurlijke'' momenten om optimaal resultaat te behalen uit je trainingen?

Krachttraining: rond het middaguur heb je gemiddeld 5% meer kracht.

Sprinten en korte hevige (interval) trainingen: 5% beter resultaat aan het einde van de middag.

Duurtraining: 4% gemiddeld hogere inspanningsmogelijkheid in de middaguren.

Kans op blessures en verwondingen: door een wat hogere lichaamstemperatuur komen blessures in de middaguren minder vaak voor en zijn minder ernstig. Bovendien zijn we alerter.

Ochtendsporters: houden zich meer consequent aan de trainingen dan middag – of avondsporters.

Middagsporters: trainen op het beste moment van de dag, vooral aan het einde van de middag.

Avondsporters: slaap je er slechter door? Er is heel weinig bekend over de vraag of laat sporten je slaapkwaliteit negatief beïnvloedt.  Voorzichtige aanwijzingen zijn dat zelfs sporten vlak voor bedtijd weinig effect heeft op je slapen.

Reken er wel op dat je meerdere weken nodig zult hebben om je biologische klok te verschuiven. Kijk wat haalbaar is en niet indruist tegen je gevoel. Vind je tijd en de kans op volhouden is het grootst.


beste tijd om te sporten     biologische klok     lichaam     sporten     tijd     training     tsuru expert     wetenschap    


Op de hoogte blijven?
Inschrijven
Terug naar overzicht


Deel dit bericht:


0 Reacties

Plaats een reactie