Wanneer merk je de effecten van trainen?

Geplaatst: 17 mei 2017

Sporten verbetert de bloedtoevoer, conditie en houdt je gewicht in balans. Daarnaast geeft het een prettig gevoel door de stoffen dopamine en endorfine die vrijkomen. Als je begint merk je al direct een paar gezondheidseffecten, terwijl de fysieke effecten pas later komen. Dit is ook afhankelijk van je leeftijd en leefstijl.

Krachttraining
Al vanaf de eerste training worden er veranderingen in gang gezet. Je kunt dus zeggen dat er vanaf dag één sprake is van een trainingseffect. Het allereerste wat er gebeurt is dat je sterker wordt. De hersenen geven je spieren namelijk een boost. Na de eerste of tweede training leren de hersenen al snel om de noodzakelijke spieren als het ware wakker te schudden. Ze worden op scherp gesteld voor een eventuele volgende trainingsbelasting. Meestal heb je voor het op gang komen van dit leerproces een aantal sessies nodig. De kracht vanuit de spieren zal daarom al vrijwel direct groter zijn. Een paar weken goed doortrainen betekent in de praktijk een daadwerkelijke toename in omvang van je spieren. Dit blijkt uit onderzoek van wetenschapper Keitaro Kubo.

Als je twee maanden voor minstens 4 keer in de week intensief traint, neemt de spierkracht verder toe. Deze verdere vergroting van je spierkracht is meer dan tevoren. Er zijn 3 maanden nodig om spieromvang het sterkst te laten groeien als je intensief traint. Voor iemand met een normaal trainingsschema van gemiddeld 2 keer per week duurt het langer, maar na 6 maanden is er wel zichtbaar resultaat.

'The purpose of training is to tighten up the slack, toughen the body, and polish the spirit'

Duursporten
Begin je met hardlopen of fietsen, dan gebeurt er wat anders. Natuurlijk gaat het dan niet om grotere of meer zichtbare spieren. Je uithoudingsvermogen zal stijgen. Na ongeveer 6 weken merk je zichtbare loopprestaties, maar dit betekent niet dat je dan pas de gezondheidsvoordelen ondervindt. Vanaf de allereerste training word je eigenlijk al gezonder. Gedurende 1-2 dagen na de training nemen je spieren meer glucose op, en de bloedsuikerspiegels dalen. Na een aantal trainingen stijgt ook de gevoeligheid voor insuline: bloedsuikers worden beter gecontroleerd. Je hart en longen worden aan het werk gezet, waardoor je je energieker voelt.

De gezondheidseffecten van sporten merk je vrijwel meteen, en bij krachttraining zullen je spieren al na de eerste training op scherp komen te staan. Pas laten zie je het resultaat in de spiegel, of merk je het bij het lopen.


effecten     gezondheid     spieren     trainen     uithoudingsvermogen    


Op de hoogte blijven?
Inschrijven
Terug naar overzicht


Deel dit bericht:


0 Reacties

Plaats een reactie