Top

Trek jij je alles persoonlijk aan op het werk? Lees hier wat je eraan kunt doen

‘Neem het niet persoonlijk. Het gaat niet om jou’ is een veelgehoorde uitspraak. Hoewel dit meestal waar is, kan het lastig zijn om in gedachten te houden als je overladen wordt met kritiek. Lees hier wat je eraan kunt doen.

Voel jij je als werknemer snel persoonlijk gekwetst, bijvoorbeeld wanneer je collega kritiek geeft, chagrijnig is of oordeelt? Nergens voor nodig. Sterker nog: vaak gaat het niet eens écht om jou. Lees de tips hieronder, en trotseer je werkdag met meer zelfvertrouwen.

1. Weet wat je waard bent
Wanneer je alles op het werk persoonlijk opvat, betekent het dat je je alleen laat leiden door wat andere collega’s vinden en denken. Je wordt een soort marionet, en anderen trekken aan de touwtjes. Ondanks dat je geen controle hebt over wat andere collega’s zeggen en doen, kun je wel besluiten om het naast je neer te leggen en je eigen weg te volgen.

2. Oordeel niet te snel
Iedereen oordeelt wel eens. Dat is normaal. Je vindt iets, en dat geldt net zo goed voor jouw collega. Een reactie kan ontstaan uit een bepaalde verwachting of onzekerheid. De truc is om te beseffen dat je collega anders kijkt dan jij, en dit niet verkeerd is.

Lees ook: Conflicten oplossen? Let op je persoonlijkheid!

3. Haal de nuttige dingen eruit
Beschouw kritiek als een leermoment. Van fouten leer je. Dit doe je door de, voor jou zinvolle dingen mee te nemen, en de rest te laten voor wat het is.

4. Blijf vriendelijk
Met sommige collega’s kun je misschien niet goed overweg, waardoor je ze liever ontwijkt. Probeer ondanks alles toch vriendelijk te blijven. Wanneer een collega je respectloos behandelt en dit blijft doen, wordt het natuurlijk tijd om stappen te ondernemen.

5. Tel tot vijf voordat je een reactie geeft
Kom je in een werksituatie die je in het nauw drijft? Wacht even met (af)reageren en haal diep adem. Evalueer wat het voor jou betekent. Misschien heeft de opmerking of situatie nu veel impact op je, maar over een paar weken niet meer. De vraag is dan of je wel zo veel energie aan je gevoel moet besteden.

6. Vraag om duidelijkheid
Krijg je een opmerking naar je hoofd geslingerd waar je niks mee kunt? Dan kun je na een korte pauze vragen om duidelijkheid. Wat je collega in gedachten heeft, of wat hij of zij van je verlangt kom je alleen te weten als je doorvraagt, vertelt hoe je je erbij voelt en actief luistert.

Lees ook: Actief luisteren op de werkvloer

Niet alles persoonlijk nemen maakt je uiteindelijk een sterker persoon en collega. Dit doe je door de verantwoordelijkheid te nemen over je eigen emoties, gedachten en verwachtingen. Met behulp van de Tsuru coaching ga je hier actief mee aan de slag.

Trek jij je alles persoonlijk aan op het werk? Lees hier wat je eraan kunt doen

‘Neem het niet persoonlijk. Het gaat niet om jou’ is een veelgehoorde uitspraak. Hoewel dit meestal waar is, kan het lastig zijn om in gedachten te houden als je overladen wordt met kritiek. Lees hier wat je eraan kunt doen.

Voel jij je als werknemer snel persoonlijk gekwetst, bijvoorbeeld wanneer je collega kritiek geeft, chagrijnig is of oordeelt? Nergens voor nodig. Sterker nog: vaak gaat het niet eens écht om jou. Lees de tips hieronder, en trotseer je werkdag met meer zelfvertrouwen.

1. Weet wat je waard bent
Wanneer je alles op het werk persoonlijk opvat, betekent het dat je je alleen laat leiden door wat andere collega’s vinden en denken. Je wordt een soort marionet, en anderen trekken aan de touwtjes. Ondanks dat je geen controle hebt over wat andere collega’s zeggen en doen, kun je wel besluiten om het naast je neer te leggen en je eigen weg te volgen.

2. Oordeel niet te snel
Iedereen oordeelt wel eens. Dat is normaal. Je vindt iets, en dat geldt net zo goed voor jouw collega. Een reactie kan ontstaan uit een bepaalde verwachting of onzekerheid. De truc is om te beseffen dat je collega anders kijkt dan jij, en dit niet verkeerd is.

Lees ook: Conflicten oplossen? Let op je persoonlijkheid!

3. Haal de nuttige dingen eruit
Beschouw kritiek als een leermoment. Van fouten leer je. Dit doe je door de, voor jou zinvolle dingen mee te nemen, en de rest te laten voor wat het is.

4. Blijf vriendelijk
Met sommige collega’s kun je misschien niet goed overweg, waardoor je ze liever ontwijkt. Probeer ondanks alles toch vriendelijk te blijven. Wanneer een collega je respectloos behandelt en dit blijft doen, wordt het natuurlijk tijd om stappen te ondernemen.

5. Tel tot vijf voordat je een reactie geeft
Kom je in een werksituatie die je in het nauw drijft? Wacht even met (af)reageren en haal diep adem. Evalueer wat het voor jou betekent. Misschien heeft de opmerking of situatie nu veel impact op je, maar over een paar weken niet meer. De vraag is dan of je wel zo veel energie aan je gevoel moet besteden.

6. Vraag om duidelijkheid
Krijg je een opmerking naar je hoofd geslingerd waar je niks mee kunt? Dan kun je na een korte pauze vragen om duidelijkheid. Wat je collega in gedachten heeft, of wat hij of zij van je verlangt kom je alleen te weten als je doorvraagt, vertelt hoe je je erbij voelt en actief luistert.

Lees ook: Actief luisteren op de werkvloer

Niet alles persoonlijk nemen maakt je uiteindelijk een sterker persoon en collega. Dit doe je door de verantwoordelijkheid te nemen over je eigen emoties, gedachten en verwachtingen. Met behulp van de Tsuru coaching ga je hier actief mee aan de slag.