5 tips tegen een motivatiedip

Geplaatst: 01 mei 2017

Een motivatiedip kan allerlei oorzaken hebben. Denk aan ingrijpende veranderingen, weinig betrokkenheid of een negatieve werksfeer. Je krijgt misschien minder zin in je werk, waardoor je weinig gedaan krijgt en ook minder assertief bent. De kern is om de oorzaak te achterhalen en daarmee aan de slag te gaan.

1. Begin bij jezelf
Gericht aan een motivatiedip werken begint bij weten waar het gevoel vandaan komt, en dit vervolgens omzetten in een doel voor jezelf. Volgens de ‘Goal Setting Theory’ van de Amerikaanse psycholoog Locke zorgen specifieke, uitdagende en haalbare doelen voor meer motivatie dan algemene doelen. Uitdagende doelen zijn namelijk positief verbonden aan prestatie.

2. Vier je successen
Volgens de zelfbeschikkingstheorie van Deci en Ryan kan extrinsieke motivatie mensen in beweging brengen om intrinsiek gemotiveerd te raken. In de hersenen komt dopamine vrij zodra er beloning en erkenning in het spel is, waardoor je een gevoel van blijdschap ervaart. Kleine overwinningen vieren met een passende beloning, kan er dus voor zorgen dat je sneller uit die motivatiedip raakt.

3. Divers is leuk
Heb je het gevoel dat je dagen vooral bestaan uit routines? Het aanpakken van verschillende vaardigheden kan juist voor een enorme motivatie-boost zorgen. Plan je dagen zo in dat je werkt aan verschillende taken op een dag, en zie wat er gebeurt.

‘If it doesn't challenge you, it won't change you'

4. Maak het verschil
Heb je er ooit eens bij stilgestaan wat jouw rol is, dus welk verschil je maakt voor klanten, je afdeling of misschien wel de rest van de wereld? Beseffen dat je bijdraagt aan iets belangrijks, versterkt de motivatie en betrokkenheid. Focus je dus op de aspecten waarmee je het bedrijf ondersteunt.

5. Zoek de autonomie
Mensen die een bepaalde mate van autonomie ervaren in hun werk, zijn doorgaans meer gemotiveerd. Welke skills wil je verder ontwikkelen? Er zijn altijd genoeg werkzaamheden die gedaan moeten worden, maar het gaat om de manier waarop je hier invulling aan geeft. Gericht feedback vragen kan er al voor zorgen dat je meer controle ervaart over de taken die je uitvoert.

Dit zijn slechts een paar tips die je in de praktijk kunt brengen zodra je een motivatiedip ervaart. Sommige dingen kun je misschien niet veranderen, maar door uit te proberen wat voor jou werkt, kun je meer voorbereid zijn op mogelijke tegenslagen.


doelen stellen     mental strength     mentale kracht     motivatie     motivatiedip     motivatietheorie     motivation     set goals     tips     werk     workplace    


Op de hoogte blijven?
Inschrijven
Terug naar overzicht


Deel dit bericht:


0 Reacties

Plaats een reactie