Tips om zelfvertrouwen uit te stralen

Geplaatst: 19 november 2019

Blaak jij van het zelfvertrouwen? Wind jij iedereen om jouw vinger? Landt de spotlight altijd direct op jou zodra je een ruimte binnenloopt? Waarschijnlijk niet. Soms voel je je misschien wél zo, maar soms wil je het liefst zoveel mogelijk op de achtergrond blijven. Het heeft allemaal met je zelfvertrouwen te maken. Hoe hoger jouw zelfvertrouwen in een moeilijke situatie, hoe minder kleerscheuren je oploopt. Althans, dat lijkt zo. Eigenlijk is je zelfvertrouwen gewoon een schild, die heel wat klappen kan opvangen. En zonder dat schild ben je kwetsbaar in zulke situaties. Maar gelukkig kun je je zelfvertrouwen zelf opkrikken.

Er zullen weinig mensen zijn die geen baat hebben bij meer zelfvertrouwen. Een hoog zelfvertrouwen heeft immers geen nadelen. Het mag alleen niet verward worden met arrogantie, wat juist ook door onzekerheid kan worden opgeroepen. Zelfvertrouwen is gewoon lekker in je vel zitten, zonder dat dat gevoel ten koste gaat van anderen. Klinkt ideaal, toch? Maar helaas makkelijker gezegd dan gedaan. We zijn allemaal wel eens nerveus, dat hoort erbij. Door een beroep te doen op je zelfverzekerdheid kun je een reddingsboei voor jezelf uitgooien. Hierdoor verzuip je niet. Maar wat kun je doen om je zelfvertrouwen te stimuleren? Een aantal tips:

-Wees trots op jezelf, ook in moeilijke situaties. Je zelfvertrouwen wordt gestimuleerd door complimenten. Maar soms is er niemand in de buurt om je te complimenteren. Doe het dan zelf. Voel je je ongemakkelijk in een bepaalde situatie? Wees trots dat je wél de confrontatie aangaat door er te zijn. Daar is kracht voor nodig. En die kracht komt uit jouw eigen zelfvertrouwen. Zie je wel dat je zelfvertrouwen zelfs in moeilijke situaties dus nog aanwezig is?

-Let op je uitstraling. Je kunt je zelfvertrouwen stimuleren door aan je uiterlijk te werken. Als je je een slons voelt, dan helpt het om te douchen zodat je je fris voelt, een lekker geurtje op te doen, en kleding aan te trekken die ervoor zorgt dat je je goed voelt. Op deze manier zul je merken dat je opeens een stuk aanweziger durft te zijn dan wanneer je het gevoel hebt dat je er niet goed genoeg uitziet.

-Vergelijk jezelf niet te veel met anderen. Besef dat anderen misschien heel goed zijn in dingen die je opvallen, maar weer heel slecht in dingen die je niet opvallen. Jij ziet niet wat iemand fout doet, omdat deze persoon daar niet mee te koop loopt. Bedenk daarom niet wat anderen beter doen, maar sta stil bij wat jij zelf goed doet, en welke goede kanten anderen bij jou zien. Je kunt dit eventueel aan goede vrienden vragen, als je het zelf lastig vindt om dit te bedenken.

-Fake it ‘till you make it (Doe alsof, tot je het haalt). Het klinkt misschien wat raar om te doen alsof je zelfverzekerd bent terwijl het tegendeel eigenlijk de werkelijkheid is, maar toch kan het werken. Door tegen jezelf te zeggen dat je je zelfverzekerd op gaat stellen terwijl je het eigenlijk helemaal niet bent, doe je wél de dingen waar je bang voor bent. Een zelfverzekerd persoon durft namelijk wél die presentatie te geven, of wél die ene persoon aan te spreken. Dus ook al voel je je bang, zeg tegen jezelf dat je zeker van je zaak bent, en doe het toch. Als je dit vaak genoeg doet, gaat het steeds makkelijker. Zo word je dankzij deze regel daadwerkelijk zelfverzekerder. Zie het als een spier die je kunt trainen. Hoe vaker je deze 'spier' gebruikt, hoe sterker deze wordt.


nerveus     trots     uitstraling     zelfvertrouwen     zelfvertrouwen     zelfverzekerdheid    


Op de hoogte blijven?
Inschrijven
Terug naar overzicht


Deel dit bericht:


0 Reacties

Plaats een reactie