Stiekem op kantoor sporten dankzij ‘deskercise’

Geplaatst: 02 oktober 2019

De hele dag op je bureaustoel zitten is niet gezond, dat weten we inmiddels wel. Maar wat kun je ertegen doen? Na een lange werkdag naar de sportschool natuurlijk! Maar dan komen de excuses. ‘Het regent. Ik had een lange dag, en ben te moe om nog te gaan. Mijn sportkleding ligt nog in de was...’ En dan eindig je zelfs in de avond nog op een stoel. Kon je zitten en bewegen maar combineren.

Goed nieuws voor iedereen die dit ooit dacht. Het kan, en het bestaat ook al. Maak kennis met de term ‘deskercise’: sporten achter je bureau. Sla twee vliegen in één klap door tijdens je tijd op kantoor ook aan je gezondheid te werken door achter je bureau te bewegen.

Hoe kun je deskercisen? Vijf oefeningen vanuit je bureaustoel

Voel je je wat ongemakkelijk bij de gedachte om te sporten op kantoor? Geen zorgen, deskercise houdt niet in dat je opeens elk uur naar de grond moet duiken om tien push-ups te doen. We realiseren ons dat dit wellicht wat commentaar kan opleveren van je collega’s. Deskercise kun je juist stiekem doen vanuit je bureaustoel, niemand die iets doorheeft. Toch train je belangrijke spieren. Hier volgen een aantal deskercise-oefeningen. We beginnen vanuit je schouders, en gaan langzaam naar beneden:

Schouders: Breng je twee schouderbladen zo dicht mogelijk bij elkaar. Je schouders en ellebogen moeten dus zo ver mogelijk naar achteren reiken. Hou dit zo’n vijf seconden vol, en blijf het een aantal keer herhalen. Je merkt na een tijdje dat je schouders een stuk losser voelen.

Armen: Druk jouw handpalmen tegen elkaar aan, alsof je jezelf een high-five geeft. Doe dit ter hoogte van je borstkast. Zet nu druk met beide armen, zo hard als je kan. Zorg dat je het echt voelt in je armen. Hou deze oefening een halve minuut vol.

Kont/bovenbenen: Als je dan toch de hele dag op je kont zit, kun je deze net zo goed even trainen. Knijp je billen zo hard mogelijk samen. Je voelt dat de spieren in je kont en bovenbenen op deze manier hard aan het werk gezet worden. Dit is wederom een oefening waarvan je zelf kunt bepalen hoe vaak je het wel herhalen. Zorg dat je elke keer minimaal vijf seconden aanspant.

Knieën: Je kunt hier zelf bepalen of met je een rekwisiet wilt werken. Pak een stapel papier, een boek, of iets met ongeveer deze dikte (of beeld deze in). Duw het boekwerk tussen je knieën, en hou het daar zo lang mogelijk vast. Hoe lang hou jij het vol?

Benen: Hier heb je wel wat beenruimte voor nodig. Ga rechtop zitten (zorg ervoor dat je dit sowieso altijd doet), en til de benen maar eens van de grond. Strek je benen als ze eenmaal in de lucht zijn. Je kunt je tenen als een ballerina punten om ze écht te strekken. Laat je benen zo’n vijf seconden gestrekt in de lucht hangen voordat je ze weer naar beneden haalt. Blijf dit herhalen.

Nu is het aan jou om te bepalen of je elke dag op een vast moment wilt deskercisen, of dit door de dag heen verspreidt. Het is aan jou, niemand die het namelijk doorheeft. Zolang je maar niet té rood gaat aanlopen door de inspanning, natuurlijk.


bewegen     bureaustoel     deskercise     gezondheid     kantoor     sport    


Op de hoogte blijven?
Inschrijven
Terug naar overzicht


Deel dit bericht:


0 Reacties

Plaats een reactie