Slecht horen op het werk: onschuldig of een serieus probleem?

Geplaatst: 16 januari 2019

De invloed van geluid op het werk is groot. Denk aan werkbesprekingen, muziek of herrie van buitenaf. Uit onderzoek blijkt dat 25% van de jongeren tussen 18-25 jaar al (beginnende) gehoorproblemen heeft en 1 op de 4 medewerkers van 45 jaar en ouder. Dit leidt bij deze medewerkers vaker tot concentratieproblemen, stress en vermoeidheid. Hoe pak je gehoorproblemen als leidinggevende aan?

Gehoorproblemen erg onderschat
Wanneer medewerkers schade aan het gehoor hebben, wordt er gesproken van gehoorproblemen. Dit kan variёren van slechthorendheid en overgevoeligheid tot oorsuizen. De mate waarin het ernstig en belemmerend is, verschilt enorm. Dat maakt het lastig om in te schatten welke impact gehoorschade heeft op het werk.

Volgens de Hoorstichting is arbeidsgerelateerde lawaaislechthorendheid een van de meest voorkomende beroepsziekten van Nederland. Toch hoeven gehoorproblemen niet direct op het werk te zijn ontstaan. Harde muziek (via oortelefoons) en een aangeboren afwijking kunnen ook aanleidingen zijn. Soms geeft lawaai wel aanleiding tot werkgerelateerde gehoorproblemen, zoals bij medewerkers die in de bouw werken.

Gehoorschade leidt tot stress en verzuim
Op het werk kunnen omgevingslawaai, lawaaiige machines en een kantoortuin de gehoorproblemen stilletjes aan verergeren. Medewerkers met gehoorproblemen missen bijvoorbeeld details van gesprekken. Dit is voor collega’s vervelend, maar leidt bij deze medewerkers ook tot stress omdat er mogelijk onbewust belangrijke deadlines en afspraken worden gemist. Een gevolg op lange termijn kan zijn dat ze zich sneller ziek melden dan mensen zonder gehoorproblemen, meestal met de verkapte reden van stress, vermoeidheid of een burn-out.

Het begint met inzicht
Als leidinggevende is het belangrijk om te weten dat gehoorproblemen steeds erger kunnen worden. Vaak is er te weinig kennis over gehoorschade of praten medewerkers er niet direct over, waardoor bewustwording van de problemen ontbreekt. Het is belangrijk om zowel inzicht te krijgen, als te geven in de risico’s die gehoorschade nog verder triggeren.

Een informatiebijeenkomst, vragenlijst of gehoortest kan al een eerste stap zijn om dat bewustzijn te creёren. Vervolgens kunnen er dan passende interventies worden aangeboden om de medewerker te helpen minder stress te ervaren en zo productief mogelijk te blijven.


bewustwording     gehoorproblemen     interventies     inzicht     medewerker     stress     werk    


Op de hoogte blijven?
Inschrijven
Terug naar overzicht


Deel dit bericht:


0 Reacties

Plaats een reactie