Top

Ontdek de 6 signalen die wijzen op mentale stress bij medewerkers

Mentale stress op de werkvloer kan vele oorzaken hebben. Voor managers is het vaak lastig om stress bij een medewerker te signaleren voordat het te laat is. Deze signalen vertellen dat er iets aan de hand is.

‘Mijn hoofd loopt over.’ Dit zul je medewerkers niet zo snel
horen zeggen als ze tot over hun oren in de stress zitten. 57 procent van de (jonge)
managers herkent stress niet goed op het werk. Hoe ontdek je dat mentale stress
langzaam bezit neemt van jouw medewerkers?

Werkstress is stress door of in de werksituatie, terwijl mentale stress een uiting kan zijn van privéproblemen. Deze twee lopen vaak in elkaar over. Een hoge werkdruk is de grootste veroorzaker van stress. Zo’n 54 procent van de medewerkers heeft het gevoel continu achter de feiten aan te lopen. Persoonskenmerken en een slechte werk-privébalans spelen daarbij een rol. Niet elke medewerker is even stressgevoelig, maar omgevingsfactoren maken het er niet makkelijker op. Werktelefoons gaan nooit uit, er wordt nog even iets afgemaakt om 9 uur ’s avonds. Dat gaat soms weken, zo niet maandenlang, door.

Mentale stress uit zich zowel in fysieke als mentale
signalen. Individuele gevallen van mentale stress zijn soms moeilijk op te
sporen, maar het helpt al wanneer je er een hoop herkent.

1. Van betrokken naar niet betrokken
Slechts 15 procent van de één miljard werknemers die wereldwijd fulltime werken, is echt betrokken. In het begin vervullen ze nog een belangrijke rol in meetings of brainstormsessies. Na verloop van tijd verandert dit. Wanneer een medewerker afstand neemt, kan dit komen door een te hoge werkdruk of inefficiënte processen die binnen het bedrijf gaande zijn.

2. Geen energie krijgen van het werk
Veel medewerkers doen – afhankelijk van hun functie – werk wat ze kunnen, maar niet wat ze leuk vinden. Ze krijgen er daardoor geen energie van. Stel als manager eens de vraag: ‘vind je dit écht leuk om te doen?’ Het antwoord zal je verbazen.

3. Always ‘on’
Sommige medewerkers staan voor alles en iedereen klaar. Dit zit veelal in de aard van het beestje. Het zijn de overbetrokken, harde werkers die moeilijk ‘nee’ zeggen, ook buiten werktijden. Stuurt een medewerker vaak mailtjes in de avond of in zijn of haar vakantie? Veel met werk bezig zijn, geeft geen ruimte om op te laden. Spreek ze hier op aan.

4. Fysieke pijntjes
Vage pijnklachten zijn vaak een duidelijke oorzaak van een werknemer die mentale stress ervaart. Klaagt een werknemer over hoofdpijn, vermoeidheid, rug- en nekklachten? Genoeg reden om als manager stappen te ondernemen.

5. Cynisch en humeurig
Een doorgaans vrolijke medewerker die na verloop van tijd cynisch wordt? Verandering van gedrag duidt vaak op een onderliggend probleem. Vooral als dit samengaat met een gejaagde houding, veel klagen, niet meer kunnen omgaan met veranderingen en prikkelbaarheid. Negeer gedragssignalen dus niet.

6. Minder presteren
Een signaal dat het meest voor de hand liggend is, maar daardoor zeker niet minder belangrijk. Wanneer een werknemer minder productief is, uit zich dat bijvoorbeeld in het missen van deadlines, onnodige fouten maken, half werk leveren, pauzes overslaan en conflicten met collega’s. Vaak speelt een gebrek aan overzicht en concentratie een rol. De medewerker heeft teveel hooi op zijn vork, wat de kwaliteit van het werk niet ten goede komt.

Het is duidelijk dat de mentale gezondheid van medewerkers belangrijk is voor de succes van je organisatie. Daarom is het cruciaal dat mentale stress bij medewerkers op tijd gesignaleerd wordt, maar vergeet als manager vooral niet om er ook echt iets mee te doen. Het liefst voordat het te laat is. Maak mentale stress bespreekbaar. Bij elke medewerker uit mentale stress zich namelijk op een andere manier. Denk ook niet per se in grote veranderingen die veel geld en tijd kosten. Kleine aanpassingen, zoals verandering van omgeving en werkzaamheden, het aanreiken van intenventies die de mentale gezondheid bevorderen of meer vrijheid voor zelfontwikkeling, kan ervoor zorgen dat medewerkers beter omgaan met mentale stress.

Ontdek de 6 signalen die wijzen op mentale stress bij medewerkers

Mentale stress op de werkvloer kan vele oorzaken hebben. Voor managers is het vaak lastig om stress bij een medewerker te signaleren voordat het te laat is. Deze signalen vertellen dat er iets aan de hand is.

‘Mijn hoofd loopt over.’ Dit zul je medewerkers niet zo snel
horen zeggen als ze tot over hun oren in de stress zitten. 57 procent van de (jonge)
managers herkent stress niet goed op het werk. Hoe ontdek je dat mentale stress
langzaam bezit neemt van jouw medewerkers?

Werkstress is stress door of in de werksituatie, terwijl mentale stress een uiting kan zijn van privéproblemen. Deze twee lopen vaak in elkaar over. Een hoge werkdruk is de grootste veroorzaker van stress. Zo’n 54 procent van de medewerkers heeft het gevoel continu achter de feiten aan te lopen. Persoonskenmerken en een slechte werk-privébalans spelen daarbij een rol. Niet elke medewerker is even stressgevoelig, maar omgevingsfactoren maken het er niet makkelijker op. Werktelefoons gaan nooit uit, er wordt nog even iets afgemaakt om 9 uur ’s avonds. Dat gaat soms weken, zo niet maandenlang, door.

Mentale stress uit zich zowel in fysieke als mentale
signalen. Individuele gevallen van mentale stress zijn soms moeilijk op te
sporen, maar het helpt al wanneer je er een hoop herkent.

1. Van betrokken naar niet betrokken
Slechts 15 procent van de één miljard werknemers die wereldwijd fulltime werken, is echt betrokken. In het begin vervullen ze nog een belangrijke rol in meetings of brainstormsessies. Na verloop van tijd verandert dit. Wanneer een medewerker afstand neemt, kan dit komen door een te hoge werkdruk of inefficiënte processen die binnen het bedrijf gaande zijn.

2. Geen energie krijgen van het werk
Veel medewerkers doen – afhankelijk van hun functie – werk wat ze kunnen, maar niet wat ze leuk vinden. Ze krijgen er daardoor geen energie van. Stel als manager eens de vraag: ‘vind je dit écht leuk om te doen?’ Het antwoord zal je verbazen.

3. Always ‘on’
Sommige medewerkers staan voor alles en iedereen klaar. Dit zit veelal in de aard van het beestje. Het zijn de overbetrokken, harde werkers die moeilijk ‘nee’ zeggen, ook buiten werktijden. Stuurt een medewerker vaak mailtjes in de avond of in zijn of haar vakantie? Veel met werk bezig zijn, geeft geen ruimte om op te laden. Spreek ze hier op aan.

4. Fysieke pijntjes
Vage pijnklachten zijn vaak een duidelijke oorzaak van een werknemer die mentale stress ervaart. Klaagt een werknemer over hoofdpijn, vermoeidheid, rug- en nekklachten? Genoeg reden om als manager stappen te ondernemen.

5. Cynisch en humeurig
Een doorgaans vrolijke medewerker die na verloop van tijd cynisch wordt? Verandering van gedrag duidt vaak op een onderliggend probleem. Vooral als dit samengaat met een gejaagde houding, veel klagen, niet meer kunnen omgaan met veranderingen en prikkelbaarheid. Negeer gedragssignalen dus niet.

6. Minder presteren
Een signaal dat het meest voor de hand liggend is, maar daardoor zeker niet minder belangrijk. Wanneer een werknemer minder productief is, uit zich dat bijvoorbeeld in het missen van deadlines, onnodige fouten maken, half werk leveren, pauzes overslaan en conflicten met collega’s. Vaak speelt een gebrek aan overzicht en concentratie een rol. De medewerker heeft teveel hooi op zijn vork, wat de kwaliteit van het werk niet ten goede komt.

Het is duidelijk dat de mentale gezondheid van medewerkers belangrijk is voor de succes van je organisatie. Daarom is het cruciaal dat mentale stress bij medewerkers op tijd gesignaleerd wordt, maar vergeet als manager vooral niet om er ook echt iets mee te doen. Het liefst voordat het te laat is. Maak mentale stress bespreekbaar. Bij elke medewerker uit mentale stress zich namelijk op een andere manier. Denk ook niet per se in grote veranderingen die veel geld en tijd kosten. Kleine aanpassingen, zoals verandering van omgeving en werkzaamheden, het aanreiken van intenventies die de mentale gezondheid bevorderen of meer vrijheid voor zelfontwikkeling, kan ervoor zorgen dat medewerkers beter omgaan met mentale stress.