Hoe motiveer ik mezelf om te sporten tijdens de koude, donkere dagen?

Geplaatst: 10 december 2018

Winter. De vroege duisternis valt in. De temperatuur daalt en de grijze lucht voorspelt niet veel goeds. Je denkt eraan om je maar niet om te kleden voor een sportief halfuurtje. Morgen misschien…

Maar juist nu zou je wel moeten gaan sporten. Regelmatig lichamelijk actief zijn versterkt je gevoel van eigenwaarde. Het vermindert stress en laat je ontspannen. Dat heb je hard nodig als de sombere luchten zich samenpakken. Hoe groter de uitdaging om jezelf te overwinnen, hoe intenser de bevrediging. Hoe meer de trots en de weldadige rust erna. Laat je niet van de wijs brengen. Door niemand en al zeker niet door jezelf. Je sport en beweegt al regelmatig. Dus ga door! Zonde om nu het bijltje er bij neer te gooien, maar hoe pak je dit aan?

1. Bereid jezelf voor. Leg je sportkleren al vast klaar. Op het moment dat je moet beslissen of je wel of niet door de kou heen gaat, heb je door je kleding klaar te leggen die beslissing al genomen. Je gaat.

2. Zoek een alternatief voor als het echt (maar dan ook écht!) niet kan. Wie zegt dat je naar buiten moet? Ook binnenshuis kun je actief zijn. Voor als het echt slecht weer is.

3. Maak er wat leuks van. Luister tijdens het sporten naar je favoriete muziek. Of zet een podcast op. Laat je een boek voorlezen. Combineer het nuttige met het aangename.

4. Concentreer je op je doel. Houd in een notitieboek of op je telefoon bij hoeveel vooruitgang je boekt. Focus je op het resultaat van je inspanning op langere termijn. Kijk naar je einddoel.

5. Zoek je zwakke punt. Heb je er vaker last van dat je even niet wilt? Dat hoeft helemaal niet alleen maar een kwestie van motivatie te zijn. Misschien wil je wel te veel, te hard en is het nodig om veel kleinere stapjes te zetten. Misschien komt het tijdstip van de dag niet uit en zal je een ander moment moeten kiezen. Ga na wat er wellicht aan de hand zou kunnen zijn. Zoek je zwakheid.

6. Sporten en bewegen is een investering. Niet alleen in geld, maar vooral in je gezondheid. Fysiek en mentaal. Zie het ook zo. Het kost even tijd, maar dan heb je ook wat. Het gevoel daarna is prettig.

7. Afspraak is afspraak. Kies vaste dagen en momenten van de dag dat je gaat sporten. Spreek dit met jezelf af. Of met iemand anders, een vriend of vriendin. Maak een commitment.

Lees deze tips nog eens na als de winterblues je bekruipen en je op het punt staat om op te geven. Misschien dat die bank opeens een stuk minder aantrekkelijk lijkt.

'Luister tijdens het sporten naar je favoriete muziek'.
Drs. Ruud van Langeveld, Cardioloog en Tsuru Expert
- Drs. Ruud van Langeveld, Cardioloog en Tsuru Expert

koude dagen voor kerst     motivatie     sporten     tips     winterblues    


Op de hoogte blijven?
Inschrijven
Terug naar overzicht


Deel dit bericht:


0 Reacties

Plaats een reactie