Hoe meet ik mijn vetpercentage met een huidplooimeter?

Geplaatst: 03 april 2018

Het vetpercentage van je lichaam klinkt als iets vaag-abstracts. Laat staan meetbaar in getal en maat. Toch kan dit met een huidplooimeter. Tsuru Expert en cardioloog Drs. Ruud van Langeveld legt uit welke stappen je moet volgen voor het juiste resultaat.

Vet meten

De huidplooimeter is een erg handig en goedkoop apparaatje dat veranderingen in hoeveelheid vet heel precies volgt.

Zo’n eenvoudige meting kan je een verrassend inzicht geven. Hoeveel vet draag je werkelijk bij je? Een klein, slank mannetje kan meer vet in hebben dan een groter, meer gespierd persoon. Op een aantal punten van het lichaam meet je het vetlaagje dat de huidplooimeter - niets meer dan een tangetje – vastpakt. Het volstaat om dat op 3 plaatsen te doen.

Hoe doe je zo’n meting op de juiste wijze?

  1. Doe het regelmatig: oefening baart kunst. Na verloop van tijd kun je het heel betrouwbaar doen.
  2. Pak een huidplooi met je vingers vast en zorg dat je daarbij ook het onderliggende vet meeneemt.
  3. Trek de plooi weg van het onderliggende spierweefsel.
  4. Plaats de tang 1 cm onder je vingers die de plooi vasthebben.
  5. Druk niet te hard op de plooi als je opmeet. Een losse druk is genoeg.
  6. Pak de huidplooi altijd in de lengte van de spier die eronder ligt.
  7. Het meest nauwkeurig is om elke plooi 3 keer op te meten. Je middelt dan de waardes.

Waar ga je meten?

Voor de man
Mannen kunnen op verschillende plekken meten, namelijk de borst, buik en het bovenbeen. Bij de borst meet je op het punt halverwege de tepel en oksel. Pak hierbij de huidplooi een beetje diagonaal vast.

Man1.jpg#asset:2488:img300x200fit

Daarnaast kun je een verticale meting doen bij de buik, 2 cm rechts van de navel.

Man2.jpg#asset:2489:img300x200fit

Tenslotte meet je bij het bovenbeen op een punt halverwege de knie en heup. Zet je pink op de bovenkant van je knie en je tip van de duim van dezelfde hand daarboven. Dat is halverwege verticaal.

Man3.jpg#asset:2490:img300x200fit

Voor de vrouw
Vrouwen kunnen dit meten bij de triceps, heup en bovenbeen. Bij de triceps meet je verticaal halverwege de punt van de elleboog en de bovenkant van de schouder.

Vrouw1.jpg#asset:2491:img300x200fit

Op de heup meet je diagonaal op de rand van je bekken.

Vrouw2.jpg#asset:2493:img300x200fit

Bij het bovenbeen meet je verticaal halverwege knie en heup.

Vrouw3.jpg#asset:2494:img300x200fit

Als je deze metingen hebt gedaan, kun je bepalen of je hoeveelheid lichaamsvet gezond, teveel of te weinig is. Wat een ''gezonde'' hoeveelheid lichaamsvet is, is erg afhankelijk van je geslacht en doelen. Een graadmeter om dit te berekenen is bijvoorbeeld deze lichaamsvet calculator.

Bronnen: Bodybuilding


Op de hoogte blijven?
Inschrijven
Terug naar overzicht


Deel dit bericht:


0 Reacties

Plaats een reactie