Het verschil tussen ‘goed’ en ‘slecht’ cholesterol

Geplaatst: 20 augustus 2018

Cholesterol is meer dan alleen maar ‘dat cholesterol.’ Niet alle cholesterol is namelijk hetzelfde. De ene heet LDL, de ander HDL. Weet jij wat het verschil is? Na het lezen van deze blog wel. Tsuru expert en cardioloog Drs. Ruud van Langeveld legt uit welk cholesterol goed én slecht voor je is.

Het ‘slechte’ cholesterol
Goed en slecht cholesterol. Dat is waar het vooral om gaat. Wat we soms slecht cholesterol noemen, staat bekend als het LDL-cholesterol. LDL geeft vet en cholesterol een gratis lift richting bloedvaten. Houd er wel rekening mee dat LDL haar lading wel ergens onderweg zal droppen. Ergens in die bloedvaten zal het pakketje aan de zijkant van de snelweg, die de bloedbaan heet, worden afgezet. LDL is de echte risicofactor in het krijgen van plaques, de aanslibbingen en verstoppingen aan de binnenkant van de vaten.

Lees ook: De rol van cholesterol

Het ‘goede’ cholesterol
Hoe anders is dat met het andere spul, het High Density HDL. Dat is de taxidienst die onderweg gestrande reizigers weer oppikt en keurig thuis aflevert. In dit geval in de lever. Een hoog gehalte aan HDL- cholesterol wordt als goed beschouwd. Hoe hoger hoe beter. En het omgekeerde geldt vanzelfsprekend voor het slechte LDL. Hoe lager het LDL-cholesterol, hoe beter het is voor je vaten en je hart.

Mocht je je bloedwaardes laten controleren, dan krijg je dus in ieder geval 3 getallen terug. Niet alleen de totale opgetelde hoeveelheid cholesterol – heel bijdehand het totaal cholesterol genoemd - maar ook die van LDL en HDL. Je hebt al die bloedwaardes nodig om iets zinnings te kunnen zeggen over de impact die het heeft op de gezondheid van je bloedvaten.

Invloed van leefstijl op LDL
En ja, inderdaad: je leefstijl is een beslissende factor in de onderliggende verhouding van deze cholesterolvormen. Het eten van veel verzadigd vet verhoogt het LDL-cholesterol. Niet omdat je het rechtstreeks uit je voeding haalt, maar omdat verzadigde vetten je lichaam prikkelen om meer LDL te maken.

Om je LDL te verlagen kun je dan veel beter voedsel met onverzadigde vetten nuttigen. Het aardige is dat je vaak helemaal niet al te veel hoeft te veranderen. Een kleine aanpassing in je voedingspatroon is nogal eens voldoende. Een beetje sporten en bewegen pakt goed uit voor je HDL-cholesterol. Dat gaat ervan omhoog.

Benieuwd wat cholesterol nog meer met je lichaam en gezondheid doet? Houd onze blogs in de gaten.

'Het eten van veel verzadigd vet verhoogt het LDL-cholesterol'
Drs. Ruud van Langeveld, Cardioloog en Tsuru Expert
- Drs. Ruud van Langeveld, Cardioloog en Tsuru Expert

bloedvaten     cholesterol     hart     HDL     LDL     leefstijl     vetten    


Op de hoogte blijven?
Inschrijven
Terug naar overzicht


Deel dit bericht:


0 Reacties

Plaats een reactie