Het loslaten van werkstress

Geplaatst: 20 juli 2016

Voor stress geldt meestal het volgende: hoe langer en steviger je het vasthoudt, hoe zwaarder het wordt. Het loslaten van stress is makkelijker gezegd dan gedaan. Werkstress is vaak het gevolg van een te hoge werkdruk, een vervelende werksfeer (zoals pesten op het werk) of emotionele gebeurtenissen. Dit heeft een negatieve invloed op de productiviteit. In de Week van de Werkstress wordt er jaarlijks stilgestaan bij werkstress en burn-outs.

Laat de controle los
Veel zorgen (en indirect stress) komen voort uit angst om de controle te verliezen. Je wilt zekerheid, maar sommige situaties heb je niet in de hand. Je bent namelijk niet in staat om altijd maar andere mensen of situaties te controleren. Dit vergt veel energie en het levert uiteindelijk weinig op, behalve nog meer stress. Hoe krijg je dan wel rust? Allereerst door de oorzaak te bepalen waarom je bijvoorbeeld bepaalde taken niet afgerond krijgt. Een volgende stap is om de werkstress bespreekbaar te maken met je werkgever en/of collega's die je vertrouwt. Door overwerk en (privé) problemen inzichtelijk te maken kun je voorkomen dat je nog meer werk krijgt toebedeeld.

'The greatest weapon against stress is our ability to choose one thought over another'

Zorg voor pauzes
Pauze nemen op gezette tijden vermindert stress. Stel bijvoorbeeld een reminder in die je vertelt dat je even moet gaan bewegen of afleiding nodig hebt. Daarnaast kun je de controle over e-mails loslaten door voor het beantwoorden ook vaste tijden in te plannen. Om rust te creëren is het belangrijk om je werk duidelijk af te bakenen en vaker 'nee' te zeggen tegen taken die niet je prioriteit verdienen. Door dagelijks een simpele takenlijst te maken met maximaal 3 werkdoelen voor die dag, ben je efficiënter en minder rusteloos buiten het werk.

Bedenk dat het leven niet alleen om werk draait: je moet ook genoeg tijd hebben om te ontstressen door leuke bezigheden te plannen. Doelen op de korte- en lange termijn zorgen ervoor dat je duidelijk onderscheid kunt maken in wat NU gedaan moet worden en wat later kan.


angst     doelen     mentale weerbaarheid     ontstressen     werkdruk     werkstress    


Op de hoogte blijven?
Inschrijven
Terug naar overzicht


Deel dit bericht:


0 Reacties

Plaats een reactie