Dit gebeurt er als je te veel slaapt

Geplaatst: 10 september 2018

Slaaptekort heeft diverse gevolgen voor je lichamelijke en geestelijke gezondheid. Aan de andere kant bestaat er ook een teveel aan slaap. Als je structureel meer slaapuren maakt dan je lichaam nodig heeft, kan dat schadelijk zijn voor je gezondheid. Daarbij kan het opstaan gepaard gaan met 'slaapdronkenheid.' Een kwaal waarbij je verward opstaat en zelfs agressief kan worden.

De risico's van een lange nacht
Niet iedereen hoeft bij een lange nacht direct op zijn hoede te zijn. Er zijn namelijk sterke individuele verschillen in slaapbehoeften. Dit is mede afhankelijk van je genen, leeftijd en levensstijl. Ongeveer 2% van de bevolking heeft meer dan tien uur slaap nodig per nacht. Het merendeel van de mensen heeft een dagelijkse slaapbehoefte van 7 tot 8 uur slaap. Pas als je structureel meer slaapuren maakt dan passend is, gaan de alarmbellen af.

Lees ook: 7 redenen waarom voldoende slapen belangrijk is

Uit wetenschappelijk onderzoek is naar voren gekomen dat een overschot aan slaap het risico op diabetes, een hoge bloeddruk, hartziekten en obesitas vergroot. Te veel uren slapen verstoort bovendien je biologische klok en kan er voor zorgen dat je overdag te weinig daglicht meepikt. Dit kan er toe leiden dat het immuunsysteem verzwakt en je vatbaarder bent voor ziekten.

Oorzaken van een langdurige slaap
Er kunnen diverse oorzaken zijn waardoor iemand langer slaapt dan nodig is. Zo kan de kwaliteit van de slaap slecht zijn vanwege een slaapstoornis, zoals slaapapneu. Een andere mogelijkheid is de aanwezigheid van een onderliggende lichamelijke aandoening, zoals schildklierproblemen. Ook psychische stoornissen kunnen gepaard gaan met overmatige slaperigheid. Eén van de mentale klachten die vaak samen voorkomt met te veel slapen is depressie.

Af en toe uitslapen en langer slapen dan normaal leidt niet direct tot grote problemen, maar het moet niet te vaak voorkomen. Na een nacht stappen rond het middaguur opstaan, of bijslapen vanwege korte nachten verstoort het dag-nachtritme. Dit geeft een grotere kans op een onregelmatig slaappatroon, tekort aan slaap en verslechterde slaapkwaliteit. Minstens vijf dagen in de week vaste bedtijden aanhouden en één tot twee dagen de bedtijden maximaal 1,5 verschuiven is haalbaar, en vergroot de kans op een optimale nachtrust.

Meer weten over slaap? Lees ook de andere blogs over het belang van een goede nachtrust.

'Pas als je structureel meer slaapuren maakt dan passend is, gaan de alarmbellen af.'
Drs. Larissa van der Zalm, GZ-psycholoog en Cognitief gedragstherapeut
- Drs. Larissa van der Zalm, GZ-psycholoog en Cognitief gedragstherapeut

gezondheid     slaapapneu     slaappatroon     slaapproblemen     slaapstoornis     slaaptekort     teveel slaap    


Op de hoogte blijven?
Inschrijven
Terug naar overzicht


Deel dit bericht:


0 Reacties

Plaats een reactie