Top

De toekomst van digitale onboarding

Met de opkomst van onboarding-apps wordt het voor de werknemer steeds makkelijker om alle ins en outs van het bedrijf te leren kennen. Waar moet je als werkgever op letten om werknemers op een effectieve manier digitaal in te werken?

Voor starters en young professionals is een onboarding-app dé manier om te beginnen aan een nieuwe (loop)baan. Ze worden virtueel aan de hand genomen voordat ze goed en wel begonnen zijn. Het doel? De betrokkenheid van deze werknemers vergroten, de inwerkperiode efficiёnter en de loopbaan duurzamer maken.

Van inlezen naar maatwerk
Op de eerste werkdag komt er veel op kersverse werknemers af. Er wordt van ze verwacht dat ze zich in een korte tijd inlezen en daarna gelijk aan de slag kunnen. Ze krijgen teveel informatie of lopen vast in hun vragen. Jonge werknemers worden daarom steeds vaker virtueel, en stap voor stap door de organisatie geleid. Ze krijgen een virtuele buddy toegewezen die hen alle ins en outs van de organisatie laat zien in de app, een rondleiding geeft en andere collega’s voorstelt, nog voordat ze hun eerste werkdag hebben gehad. Papierwerk is niet meer van deze tijd, waardoor contracten digitaal zijn en inwerkprogramma’s op maat via een dergelijke app worden aangeboden. Enkele voorbeelden van onboarding-apps zijn Appical en Talmundo.

Voordelen van digitaal inwerken
Een onboarding-app vraagt continu feedback van werknemers. Wanneer een onboarding-proces goed verloopt, werpt dit zijn vruchten af. De werknemer raakt enthousiast, betrokken, presteert goed en doorstaat de inwerkperiode zonder kleerscheuren. Het is tijd- en kostenbesparend, en werknemers hebben altijd en overal toegang tot hun persoonlijke, digitale werkomgeving. Dit is met name handig voor werknemers die tussendoor vragen hebben of snel iets willen raadplegen, ook buiten werktijden.

Goede begeleiding noodzakelijk
Een onboarding-app blijft werk dat werknemers mee naar huis nemen. Pushmeldingen en opdrachten zorgen er soms voor dat de werknemer nog vóór de eerste werkdag actief moet zijn, ook als de medewerker bewust heeft gekozen rust te nemen ‘in between jobs’. Het kan ten koste gaan van de effectiviteit als een jonge werknemer nog zoekende is naar een goede werk-privébalans. Een inwerk-app valt of staat dus met goede begeleiding. Er zullen altijd werknemers zijn die niet zo veel met een inwerk-app hebben. Dit hoeft niet aan de ambitie of motivatie te liggen.

Sociale druk onder twintigers
Starters en young professionals zijn vaak zeer ambitieus. De fase voor kinderen en andere serieuze verplichtingen is het moment voor een kickstart van een succesvolle carrière. Dit is een pluspunt maar ook een valkuil. Jonge medewerkers vinden het lastig om hun grenzen aan te geven, een hoge werkdruk wordt als ‘normaal’ ervaren en ze hebben nog weinig autonomie in hun taken en verantwoordelijkheden. Tegelijkertijd voelen ze een (sociale) druk ten aanzien van collega’s en vrienden om veel uren te werken, altijd (online) beschikbaar te zijn, succesvol te zijn in sport en carrière en aan te sluiten bij alle mogelijke sociale activiteiten. Het is niet voor niets dat steeds meer twintigers een burn-out krijgen.

Coachen van (sociale) vaardigheden en gedrag
Het coachen op sociale vaardigheden en gedrag zou onderdeel moeten zijn van het onboarding proces. Het confronteren van professionals met vragen als: ‘Waar liggen mijn persoonlijke grenzen? Hoe bewaak ik een gezonde werk-privé balans? Hoe bereid ik me voor op lastige gesprekken en hoe ga ik om met (te) veeleisende collega’s? Waar krijg ik energie van en hoe vraag ik om hulp?’ kan bijdragen aan het voorkomen van jong afbranden. Aandacht voor deze persoonlijke thema’s in het onboarding proces bevordert de persoonlijke ontwikkeling, mentale gezondheid en motivatie van werknemers op lange termijn.

Onboarding met Tsuru
Tsuru is een effectieve tool om werknemers te ondersteunen in de zoektocht naar een goede werk-privébalans, hun eigen verwachtingen en doelen. De Tsuru app stelt na het invullen van vragenlijsten een persoonlijk profiel samen. Met dagelijkse uitdagingen op het gebied van stress, slaap, voeding, bewegen, mentale veerkracht en motivatie maken ze kennis met – en werken ze aan hun sterke punten en valkuilen.

De toekomst van digitale onboarding

Met de opkomst van onboarding-apps wordt het voor de werknemer steeds makkelijker om alle ins en outs van het bedrijf te leren kennen. Waar moet je als werkgever op letten om werknemers op een effectieve manier digitaal in te werken?

Voor starters en young professionals is een onboarding-app dé manier om te beginnen aan een nieuwe (loop)baan. Ze worden virtueel aan de hand genomen voordat ze goed en wel begonnen zijn. Het doel? De betrokkenheid van deze werknemers vergroten, de inwerkperiode efficiёnter en de loopbaan duurzamer maken.

Van inlezen naar maatwerk
Op de eerste werkdag komt er veel op kersverse werknemers af. Er wordt van ze verwacht dat ze zich in een korte tijd inlezen en daarna gelijk aan de slag kunnen. Ze krijgen teveel informatie of lopen vast in hun vragen. Jonge werknemers worden daarom steeds vaker virtueel, en stap voor stap door de organisatie geleid. Ze krijgen een virtuele buddy toegewezen die hen alle ins en outs van de organisatie laat zien in de app, een rondleiding geeft en andere collega’s voorstelt, nog voordat ze hun eerste werkdag hebben gehad. Papierwerk is niet meer van deze tijd, waardoor contracten digitaal zijn en inwerkprogramma’s op maat via een dergelijke app worden aangeboden. Enkele voorbeelden van onboarding-apps zijn Appical en Talmundo.

Voordelen van digitaal inwerken
Een onboarding-app vraagt continu feedback van werknemers. Wanneer een onboarding-proces goed verloopt, werpt dit zijn vruchten af. De werknemer raakt enthousiast, betrokken, presteert goed en doorstaat de inwerkperiode zonder kleerscheuren. Het is tijd- en kostenbesparend, en werknemers hebben altijd en overal toegang tot hun persoonlijke, digitale werkomgeving. Dit is met name handig voor werknemers die tussendoor vragen hebben of snel iets willen raadplegen, ook buiten werktijden.

Goede begeleiding noodzakelijk
Een onboarding-app blijft werk dat werknemers mee naar huis nemen. Pushmeldingen en opdrachten zorgen er soms voor dat de werknemer nog vóór de eerste werkdag actief moet zijn, ook als de medewerker bewust heeft gekozen rust te nemen ‘in between jobs’. Het kan ten koste gaan van de effectiviteit als een jonge werknemer nog zoekende is naar een goede werk-privébalans. Een inwerk-app valt of staat dus met goede begeleiding. Er zullen altijd werknemers zijn die niet zo veel met een inwerk-app hebben. Dit hoeft niet aan de ambitie of motivatie te liggen.

Sociale druk onder twintigers
Starters en young professionals zijn vaak zeer ambitieus. De fase voor kinderen en andere serieuze verplichtingen is het moment voor een kickstart van een succesvolle carrière. Dit is een pluspunt maar ook een valkuil. Jonge medewerkers vinden het lastig om hun grenzen aan te geven, een hoge werkdruk wordt als ‘normaal’ ervaren en ze hebben nog weinig autonomie in hun taken en verantwoordelijkheden. Tegelijkertijd voelen ze een (sociale) druk ten aanzien van collega’s en vrienden om veel uren te werken, altijd (online) beschikbaar te zijn, succesvol te zijn in sport en carrière en aan te sluiten bij alle mogelijke sociale activiteiten. Het is niet voor niets dat steeds meer twintigers een burn-out krijgen.

Coachen van (sociale) vaardigheden en gedrag
Het coachen op sociale vaardigheden en gedrag zou onderdeel moeten zijn van het onboarding proces. Het confronteren van professionals met vragen als: ‘Waar liggen mijn persoonlijke grenzen? Hoe bewaak ik een gezonde werk-privé balans? Hoe bereid ik me voor op lastige gesprekken en hoe ga ik om met (te) veeleisende collega’s? Waar krijg ik energie van en hoe vraag ik om hulp?’ kan bijdragen aan het voorkomen van jong afbranden. Aandacht voor deze persoonlijke thema’s in het onboarding proces bevordert de persoonlijke ontwikkeling, mentale gezondheid en motivatie van werknemers op lange termijn.

Onboarding met Tsuru
Tsuru is een effectieve tool om werknemers te ondersteunen in de zoektocht naar een goede werk-privébalans, hun eigen verwachtingen en doelen. De Tsuru app stelt na het invullen van vragenlijsten een persoonlijk profiel samen. Met dagelijkse uitdagingen op het gebied van stress, slaap, voeding, bewegen, mentale veerkracht en motivatie maken ze kennis met – en werken ze aan hun sterke punten en valkuilen.