Dag-nachtritme: ben jij een uil of een leeuwerik?

Geplaatst: 12 juli 2019

Wij bij Tsuru identificeren ons met kraanvogels. Japanse kraanvogels, wel te verstaan. Daar komt de naam ‘Tsuru’ namelijk vandaan. Brengers van wijsheid, hoop, een lang leven en geluk. Maar er zijn meer vogels die symbool staan voor menselijke kwaliteiten. Zo ook de uil, die tevens wijsheid uitdraagt. Maar ook nachtbrakers kunnen onder de noemer ‘uil’ vallen. Of dat ze ook daadwerkelijk wijzer maakt, laten we even in het midden.

Lijnrecht tegenover de uilen staan de leeuwerikken. Al in de ochtendgloren actief, terwijl de uilen nog in hun nest liggen. Hoewel de uil een groter ‘einzelganger’-imago heeft, zijn het de leeuwerikken die daadwerkelijk in de minderheid zijn. 10 procent leeuwerik tegenover 20 procent uil.

De biologische klok

Maar wat maakt iemand nu een leeuwerik of uil? Dat ligt aan de snelheid (of traagheid) van je biologische klok. De uil heeft een trage klok, die daardoor langer duurt dan de feitelijke cyclus van 24 uur. Daardoor valt de uil ook moeilijk in slaap, en is ’s ochtends opstaan een moeizaam en langzaam verlopend proces. Dat betekent dat het begin van de dag gevoelsmatig nog in de nacht valt. De late avonduurtjes voelen dan ook als de nog vroege avond. In feite loopt de uil dus gewoon achter op de daadwerkelijke tijd.

Voor de leeuwerikken onder ons geldt het omgekeerde. Die lopen juist vóór op de klok. De gevoelsmatige avond begint al vroeg, en het eerste ochtendkrieken voelt laat. Zijn cyclus is korter dan 24 uur.

Het verschil tussen jong en oud

Je bent geen uil of leeuwerik voor het leven. Je huidige levensfase speelt namelijk een belangrijke rol. Zo zijn pubers vaker uilen, en zijn ouderen leeuwerikken die de dag graag vroeg beginnen. Het ligt er uiteindelijk aan wanneer je het meest actief bent. Als jouw piek rond het einde van de morgen of begin middag ligt, ben je een leeuwerik. Het einde van de middag geldt als piek voor de uil.

Uiteindelijk is het wel belangrijk dat je rekening houdt met voor- of achtergelopen tijd, aangezien niemand rekening houdt met jouw specifieke dagcyclus. Daarom moet je soms op een harde manier aan je natuurlijke ritme trekken. Ook al heb je geen zin om op tijd naar bed te gaan, de vroege wekker is onvermijdelijk. Dus dan moet je tegen je natuurlijke gevoel in toch écht onder de wol kruipen. Jouw innerlijke uil zal je in de ochtend bedanken.

Lees ook: Rituelen voor het slapen gaan

Tips voor uilen en leeuwerikken

Mocht je het oneens zijn met de uil of leeuwerik die je bent? Dan geven wij je een aantal tips die bij jouw vogel passen.

Uil:

-Slaap met de gordijnen open, zodat het ochtendlicht je eerder wakker maakt.

-Word wakker met hulp van de buitenlucht. Schep even een luchtje, het helpt met in een vroeger dagritme komen.

-Verschuif, indien mogelijk, op je werk belangrijke taken en vergaderingen naar een later tijdstip.

-De ochtenden zijn voor jou al moeilijk genoeg. Leg in de avond alvast alles klaar, van je kleren tot je lunch. Weer een minuutje minder haasten (of minuutje langer slapen).

Leeuwerik:

-In tegenstelling tot de uil kun jij beter met de gordijnen gesloten slapen. Het donker helpt je om langer door te kunnen slapen.

-Ga iets actiefs doen aan in de avond, bijvoorbeeld een wandeling. In plaats van je klaar te maken voor bed, doe je iets wat je normaliter alleen overdag zou doen. Zo suggereer je aan je lichaam dat het vroeger is dan je denkt.


avondpersoon     dagcyclus     Dagritme     Nachtritme     ochtendpersoon     slaaptips     Wakker worden    


Op de hoogte blijven?
Inschrijven
Terug naar overzicht


Deel dit bericht:


0 Reacties

Plaats een reactie