Conflicten oplossen? Let op je persoonlijkheid!

Geplaatst: 06 april 2018

Spendeer je de meeste tijd op het werk? Dan kan het soms gebeuren dat irritaties uitgroeien tot een grote kloof tussen jou en een andere collega. Dit kost veel tijd en energie, en vraagt dus om een oplossing.

Oprecht aardig zijn is aardig doen
Gemiddeld genomen besteed je zo’n 8 uur per dag op het werk. Dit betekent dat je automatisch veel tijd doorbrengt met collega’s, vaak ook in een vaste ruimte. Hierdoor kun je na verloop van tijd redenen gaan bedenken om een bepaalde collega niet aardig te vinden. Iemand is te luidruchtig, arrogant, betweterig, zeurt of kauwt opvallend. Dit wekt natuurlijk irritaties op, en kan zelfs leiden tot conflicten die de werksfeer ondermijnen. Uit een recent onderzoek van de American Psychological Association is gebleken dat aardig zijn tegen collega’s ook je eigen dag beter maakt. Dit betekent niet alleen dat je die ene ‘zeurende collega’ tolereert, maar dat je ook actief je best doet om zijn of haar dag beter te maken. Iets kleins zoals koffie halen, oprecht een vraag stellen of een persoonlijk praatje tijdens de lunch kan al een groot verschil maken. Collega’s die je niet goed kent, kun je daardoor beter leren kennen.

‘90% of conflicts at work do not come from something that was said, but something that wasn’t said’

Communicatie is key
Ben je gevoelig voor conflicten, dan is het in de eerste plaats essentieel om naar je eigen gedrag en situatie te kijken. Pak je voldoende rust na het werk? Kun je vaak genoeg dingen doen waar je energie van krijgt? Is dit niet het geval, dan uit zich dat in overprikkeling en daardoor kunnen er eerder conflicten ontstaan. Je manier van communiceren hangt hiermee samen. Je persoonlijkheid bepaalt of je emoties makkelijk de baas kunt zijn, of juist niet. Ben je geneigd om conflicten te vermijden, negeren of ga je juist de confrontatie aan? Collega’s met een andere mening zijn er altijd, waardoor goed luisteren, empathie, vergeving en openheid belangrijk zijn om tot een compromis te komen. Ben je in staat om begripvol te zijn, kun je luisteren zonder aannames en 'ja maar’s' en schiet je niet meteen in de aanval bij kritiek?

Er bestaat niet zoiets als een conflict winnen. Het gaat erom dat je het zo snel mogelijk op kunt lossen. Hoe eerder je vriendelijk blijft, probeert om iemands motieven te begrijpen en een gulden middenweg te vinden, des te sneller het conflict uit de lucht is of helemaal vermeden kan worden.


collega     communicatie     conflicten     persoonlijkheid     werk    


Op de hoogte blijven?
Inschrijven
Terug naar overzicht


Deel dit bericht:


1 Reactie

  • Xbsfuy

    [Wachten op goedkeuring]

Plaats een reactie