Ademhalingsoefeningen voor minder stress

Geplaatst: 27 december 2017

Ervaar je wel eens een gevoel van vermoeidheid, druk of stress? Het ritme van je ademhaling zegt een hoop over je huidige toestand: een korte, snelle ademhaling is bijvoorbeeld een uiting van spanning. Er zijn tal van manieren om rustiger te worden. Alles wat je nodig hebt, zijn een paar gezonde longen, je adem en 10 minuten of minder.

Slaap
Ademen is zo fundamenteel, dat je er wellicht niet bij nadenkt wat dit voor je lichaam doet. De meeste ademhalingsoefeningen zijn afkomstig van de yoga of meditatie, en leggen vaak de focus op het ‘ontstressen’. Deze technieken kun je overal toepassen, maar sommigen zijn beter voor het slapen gaan. Het leid je af van gedachten die door je hoofd razen. Sluit je ogen en focus je op het ontspannen van een lichaamsdeel. Werk van onder naar boven, terwijl je rustig blijft doorademen. Als je moeite hebt om je te concentreren, kun je proberen om je adem voor 5 tellen vast te houden en daarna uit te ademen door je mond.

‘When you own your breath, nobody can steal your peace’

Ontstressen
Ter ondersteuning kun je je handen gebruiken door ze tijdens het ademen op je buik en/of borst te leggen. Adem diep in door je neus voor een aantal seconden, en houd deze vervolgens vast. Tel mee in gedachten, en adem vervolgens lang uit. Deze techniek werkt het beste vlak voor een stressvolle gebeurtenis. Dit werkt ook zo voor de buikademhaling. Met deze techniek raakt je ademhaling vanzelf meer in een ontspannen toestand.

Energie
Je ademhaling en productiviteit gaan hand in hand, omdat verkeerd ademen onder andere voor een hogere hartslag en vermoeidheid kan zorgen. Naast ontspanning zijn er ook ademhalingsoefeningen waarmee je energie of een prettig gevoel opwekt. Adem langzaam in en vervolgens krachtig uit vanuit je onderbuik, bijvoorbeeld voordat je ’s ochtends uit bed gaat. Ook de wisselende neusademhaling werkt goed. Dit is een oefening waarbij je je rechterduim op je rechterneusgat duwt en na een diepe inademing wisselt van kant.

Stress en onrust kunnen altijd de kop opsteken, dus wees je ervan bewust dat je ademhaling er dan ook nog is. Ieder moment van de dag aan je ademhaling denken werkt uiteraard niet, maar je kunt het wel trainen. Door oefeningen te herhalen, creёer je het meeste effect voor een ontspannen ademhaling en dus minder stress.

Bron YouTube: Gradatus coaching & counseling


ademhaling     ademhalingsoefeningen     meditatie     ontspanning     stress     yoga    


Op de hoogte blijven?
Inschrijven
Terug naar overzicht


Deel dit bericht:


0 Reacties

Plaats een reactie