Top

Actief luisteren op de werkvloer

Goede communicatie bevordert de productiviteit, motivatie en algehele werksfeer. Een van de belangrijkste vormen van communicatie is oprecht luisteren naar collega’s: dit zorgt voor gezonde relaties op de werkvloer.

Lichaamstaal
Oprecht luisteren begint al met lichaamstaal. Een actieve houding kan soms meer zeggen dan 1000 woorden. Het laat zien dat je geïnteresseerd bent en dat je collega’s respecteert. Kijk naar je collega’s terwijl ze spreken, en draai je lichaam naar hen toe. Terwijl iemand praat, kun je diegene het beste niet onderbreken. Je kunt alleen echt begrijpen wat iemand zegt als je actief luistert en wacht met reageren totdat diegene klaar is. Onder ‘actief luisteren’ valt observeren, aandacht hebben voor het verhaal en minder voor je eigen gedachten. Stel vragen om wat dingen te verduidelijken. Dit laat zien dat je actief geluisterd hebt. Belangrijker nog: kijk niet op je scherm om je e-mail of berichten te checken terwijl iemand aan het woord is.

‘From listening comes wisdom and from speaking repentance’

Oprechte aandacht
De meesten vinden het belangrijk om gehoord te worden. Dit staat in contrast met de gewoonte die veel mensen hebben, namelijk om gespreksonderwerpen naar jezelf te verplaatsen of zinnen af te maken. Misschien herken je dit wel bij jezelf of bij anderen. Je wacht letterlijk op je ‘beurt’, maar dit is funest voor een goed gesprek. Als dit gebeurt, probeer dan niet gelijk te reageren vanuit je eigen oordeel of ervaring. Wees nieuwsgierig en laat iemand rustig vertellen. Zo krijgt de ander ook meer interesse voor jou. Door vragen te stellen, kun je er bovendien achter komen waar jouw interesse naar uitgaat. Hierdoor leer je meer (over de ander) en ontstaat er vanzelf een oprechte dialoog. Dit kan gunstig zijn voor al je relaties.

Soms kan een korte stilte goed zijn om de ander verder te laten praten. Uiteindelijk kun je alleen vertrouwen en openheid creëren door face-to-face te communiceren, van luisteren een prioriteit te maken en helder, vriendelijk en beleefd te blijven.

Actief luisteren op de werkvloer

Positieve communicatie begint bij actief luisteren, observatie en oprechte aandacht hebben voor de ander. Hiermee creëer je ruimte voor een goed gesprek en verbeter je je relaties.

Goede communicatie bevordert de productiviteit, motivatie en algehele werksfeer. Een van de belangrijkste vormen van communicatie is oprecht luisteren naar collega’s: dit zorgt voor gezonde relaties op de werkvloer.

Lichaamstaal
Oprecht luisteren begint al met lichaamstaal. Een actieve houding kan soms meer zeggen dan 1000 woorden. Het laat zien dat je geïnteresseerd bent en dat je collega’s respecteert. Kijk naar je collega’s terwijl ze spreken, en draai je lichaam naar hen toe. Terwijl iemand praat, kun je diegene het beste niet onderbreken. Je kunt alleen echt begrijpen wat iemand zegt als je actief luistert en wacht met reageren totdat diegene klaar is. Onder ‘actief luisteren’ valt observeren, aandacht hebben voor het verhaal en minder voor je eigen gedachten. Stel vragen om wat dingen te verduidelijken. Dit laat zien dat je actief geluisterd hebt. Belangrijker nog: kijk niet op je scherm om je e-mail of berichten te checken terwijl iemand aan het woord is.

‘From listening comes wisdom and from speaking repentance’

Oprechte aandacht
De meesten vinden het belangrijk om gehoord te worden. Dit staat in contrast met de gewoonte die veel mensen hebben, namelijk om gespreksonderwerpen naar jezelf te verplaatsen of zinnen af te maken. Misschien herken je dit wel bij jezelf of bij anderen. Je wacht letterlijk op je ‘beurt’, maar dit is funest voor een goed gesprek. Als dit gebeurt, probeer dan niet gelijk te reageren vanuit je eigen oordeel of ervaring. Wees nieuwsgierig en laat iemand rustig vertellen. Zo krijgt de ander ook meer interesse voor jou. Door vragen te stellen, kun je er bovendien achter komen waar jouw interesse naar uitgaat. Hierdoor leer je meer (over de ander) en ontstaat er vanzelf een oprechte dialoog. Dit kan gunstig zijn voor al je relaties.

Soms kan een korte stilte goed zijn om de ander verder te laten praten. Uiteindelijk kun je alleen vertrouwen en openheid creëren door face-to-face te communiceren, van luisteren een prioriteit te maken en helder, vriendelijk en beleefd te blijven.