Top

5 tips tegen een informatieovervloed op het werk

Een informatieovervloed op het werk wordt steeds problematischer. Dat vooral managers hiermee worstelen, blijkt uit de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden door TNO en CBS. In deze blog lees je belangrijke tips om informatieovervloed te beperken.

Uit recente cijfers van het CBS blijkt dat bijna 3 op de 10 medewerkers informatieovervloed ervaart. Dat is niet gek als je je bedenkt dat we op een doodnormale werkdag continu geprikkeld worden met mails, telefoontjes, whatsapp berichten, meetings en agenda notificaties.

De cijfers liegen er niet om. Veel hoogopgeleide medewerkers, en dan met name managers in de zorg, ICT en het onderwijs kunnen de overvloed aan informatie niet meer bijbenen. Ze zijn ontevredener over hun arbeidsomstandigheden en eerder geneigd te vertrekken. Wat kun je als drukbezette manager zelf doen zodra je informatie niet meer goed kunt verwerken?

1. Verban het multitasken zo veel mogelijk
We denken vaak nog steeds dat multitasken iets goeds is en dat we daardoor meer gedaan krijgen. Het tegendeel is waar: juist door te multitasken, raakt je brein sneller uitgeput. Het beste is daarom om je te focussen op één belangrijk ding tegelijk.

2. Zorg voor digitale pauzes
Er bestaat zoiets als een lunchpauze en een digitale pauze. Dit laatste houdt in dat je zonder telefoon, e-mail en social media een halfuurtje gaat werken en daarna even opstaat om iets anders te doen.

3. Mediteer even op het toilet
Even tot rust komen tussen alle bedrijven door geeft je weer frisse inzichten. Je kunt dit prima doen terwijl je staat of op het toilet zit. Sluit even je ogen en focus je op je ademhaling.

4. Zorg goed voor jezelf
Het klinkt aannemelijk, maar door voldoende te slapen, gezond te eten en genoeg te bewegen is je brein toch echt fitter de volgende dag. Daardoor heb je meer concentratie en kun je informatiestromen beter aan.

5. Stel mailgrenzen
Door simpelweg minder te mailen en wat vaker op collega’s af te stappen, is de kans groter dat je ook minder mails terugkrijgt. Wat je verder nog kunt doen is geen e-mails lezen buiten werktijd, op vaste tijdstippen je mails lezen en beantwoorden en je mailprogramma niet permanent open laten staan.

Informatieovervloed is heel herkenbaar voor velen, maar door zelf bovenstaande tips toe te passen leer je al veel beter je grenzen aan te geven. Het voorkomt dat je gejaagd aan je dag begint en deze ook eindigt.

5 tips tegen een informatieovervloed op het werk

Een informatieovervloed op het werk wordt steeds problematischer. Dat vooral managers hiermee worstelen, blijkt uit de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden door TNO en CBS. In deze blog lees je belangrijke tips om informatieovervloed te beperken.

Uit recente cijfers van het CBS blijkt dat bijna 3 op de 10 medewerkers informatieovervloed ervaart. Dat is niet gek als je je bedenkt dat we op een doodnormale werkdag continu geprikkeld worden met mails, telefoontjes, whatsapp berichten, meetings en agenda notificaties.

De cijfers liegen er niet om. Veel hoogopgeleide medewerkers, en dan met name managers in de zorg, ICT en het onderwijs kunnen de overvloed aan informatie niet meer bijbenen. Ze zijn ontevredener over hun arbeidsomstandigheden en eerder geneigd te vertrekken. Wat kun je als drukbezette manager zelf doen zodra je informatie niet meer goed kunt verwerken?

1. Verban het multitasken zo veel mogelijk
We denken vaak nog steeds dat multitasken iets goeds is en dat we daardoor meer gedaan krijgen. Het tegendeel is waar: juist door te multitasken, raakt je brein sneller uitgeput. Het beste is daarom om je te focussen op één belangrijk ding tegelijk.

2. Zorg voor digitale pauzes
Er bestaat zoiets als een lunchpauze en een digitale pauze. Dit laatste houdt in dat je zonder telefoon, e-mail en social media een halfuurtje gaat werken en daarna even opstaat om iets anders te doen.

3. Mediteer even op het toilet
Even tot rust komen tussen alle bedrijven door geeft je weer frisse inzichten. Je kunt dit prima doen terwijl je staat of op het toilet zit. Sluit even je ogen en focus je op je ademhaling.

4. Zorg goed voor jezelf
Het klinkt aannemelijk, maar door voldoende te slapen, gezond te eten en genoeg te bewegen is je brein toch echt fitter de volgende dag. Daardoor heb je meer concentratie en kun je informatiestromen beter aan.

5. Stel mailgrenzen
Door simpelweg minder te mailen en wat vaker op collega’s af te stappen, is de kans groter dat je ook minder mails terugkrijgt. Wat je verder nog kunt doen is geen e-mails lezen buiten werktijd, op vaste tijdstippen je mails lezen en beantwoorden en je mailprogramma niet permanent open laten staan.

Informatieovervloed is heel herkenbaar voor velen, maar door zelf bovenstaande tips toe te passen leer je al veel beter je grenzen aan te geven. Het voorkomt dat je gejaagd aan je dag begint en deze ook eindigt.