Top

3 manieren om je kwetsbaar op te stellen zonder schuldgevoelens

Waarom kwetsbaar zijn? We willen juist een professionele, sterke versie van onszelf laten zien! Toch kun je met kwetsbaarheid op het werk een krachtige professionele indruk achterlaten – mits je het goed doet.

‘Kwetsbaar zijn op het werk is een teken van zwakte’. Iemand die kortzichtig of erg perfectionistisch is ingesteld, zal dit misschien vinden. Toch is een beetje kwetsbaarheid helemaal niet zo erg, integendeel: je kunt er juist meer door bereiken. De truc is om je kwetsbaarheid op een goede manier te laten zien.

Over kwetsbaarheid op het werk zijn de meningen sterk verdeeld. De een vind dat je het niet moet uiten, terwijl de ander het ziet als een teken van mentale kracht, creativiteit en makkelijker connecties aangaan met anderen. Het kan goed uitpakken, mits je je houdt aan de volgende punten.

1. Wees duidelijk
Wanneer je oneerlijk wordt behandeld, kun je dit onbewust gaan uiten als een verwijt naar anderen toe. Iemand anders krijgt de schuld, terwijl de oorzaak juist ligt in het gevoel achter het verwijt. Zeg duidelijk wat je dwarszit, en waarom. Alleen dan kun je het gesprek aangaan.

2. Wees jezelf
Ben je onzeker of zit je in een onveilige werkomgeving? Dan laat je je mogelijk sneller leiden door meningen en goedkeuringen van andere collega’s.

Iedereen twijfelt wel eens, en fouten horen bij het leven. Door te laten zien dat je niet perfect bent, geef je andere collega’s de ruimte om dit ook te doen. Sta je ergens vol overtuiging achter, of strookt iets niet met jouw normen en waarden? Laat dit dan ook merken.

3. Wees oprecht
Sommige situaties maken je (tijdelijk) kwetsbaarder, zoals de begrafenis van een naaste of gezondheidsproblemen. ‘Een beetje’ leidinggevende begrijpt dit. Zaak is dan ook om hier transparant over te zijn, maar de scheidingslijn met ‘van elk klein issue een groot probleem maken en daarbij een golf aan emoties uiten’ is dun. Waak er dus voor dat je oprecht bent in je kwetsbaarheid, en het niet zomaar als middel gebruikt om onder belangrijke deadlines of afspraken uit te komen.

De reden dat sommigen kwetsbaarheid op het werk mijden, is omdat ze denken dat ze daarmee niet positief overkomen op anderen. De boodschap is dan ook: Stay positive! Alleen dan maak je van kwetsbaarheid écht je kracht.

3 manieren om je kwetsbaar op te stellen zonder schuldgevoelens

Waarom kwetsbaar zijn? We willen juist een professionele, sterke versie van onszelf laten zien! Toch kun je met kwetsbaarheid op het werk een krachtige professionele indruk achterlaten – mits je het goed doet.

‘Kwetsbaar zijn op het werk is een teken van zwakte’. Iemand die kortzichtig of erg perfectionistisch is ingesteld, zal dit misschien vinden. Toch is een beetje kwetsbaarheid helemaal niet zo erg, integendeel: je kunt er juist meer door bereiken. De truc is om je kwetsbaarheid op een goede manier te laten zien.

Over kwetsbaarheid op het werk zijn de meningen sterk verdeeld. De een vind dat je het niet moet uiten, terwijl de ander het ziet als een teken van mentale kracht, creativiteit en makkelijker connecties aangaan met anderen. Het kan goed uitpakken, mits je je houdt aan de volgende punten.

1. Wees duidelijk
Wanneer je oneerlijk wordt behandeld, kun je dit onbewust gaan uiten als een verwijt naar anderen toe. Iemand anders krijgt de schuld, terwijl de oorzaak juist ligt in het gevoel achter het verwijt. Zeg duidelijk wat je dwarszit, en waarom. Alleen dan kun je het gesprek aangaan.

2. Wees jezelf
Ben je onzeker of zit je in een onveilige werkomgeving? Dan laat je je mogelijk sneller leiden door meningen en goedkeuringen van andere collega’s.

Iedereen twijfelt wel eens, en fouten horen bij het leven. Door te laten zien dat je niet perfect bent, geef je andere collega’s de ruimte om dit ook te doen. Sta je ergens vol overtuiging achter, of strookt iets niet met jouw normen en waarden? Laat dit dan ook merken.

3. Wees oprecht
Sommige situaties maken je (tijdelijk) kwetsbaarder, zoals de begrafenis van een naaste of gezondheidsproblemen. ‘Een beetje’ leidinggevende begrijpt dit. Zaak is dan ook om hier transparant over te zijn, maar de scheidingslijn met ‘van elk klein issue een groot probleem maken en daarbij een golf aan emoties uiten’ is dun. Waak er dus voor dat je oprecht bent in je kwetsbaarheid, en het niet zomaar als middel gebruikt om onder belangrijke deadlines of afspraken uit te komen.

De reden dat sommigen kwetsbaarheid op het werk mijden, is omdat ze denken dat ze daarmee niet positief overkomen op anderen. De boodschap is dan ook: Stay positive! Alleen dan maak je van kwetsbaarheid écht je kracht.