Écht vakantie vieren? Een psycholoog vertelt hoe - met deze 5 tips gaat het lukken

Geplaatst: 22 augustus 2018

Vakantie vieren heeft een positief effect op je welbevinden. Je voelt je meer ontspannen, vrolijker en energieker. Helaas is dit van korte duur, want bij de meeste werknemers verdwijnt het effect op het welbevinden al in de eerste werkweek na de vakantie. GZ-psycholoog en Tsuru expert Drs. Larissa van der Zalm geeft tips hoe je écht vakantie viert, en dit gevoel vast kunt houden.

Sommige vakantievierders slagen er goed in om de kunst van het vakantie vieren te 'verfijnen.' Daarnaast weten ze het vakantiegevoel tot wel vier weken na de vakantie vast te houden. Hoe doen zij dat?

1. Een goed begin is het halve werk
Ga voorbereid op pad en neem de tijd om te genieten van de voorpret. Blader door je reisgids, maak een planning, koop een goed fototoestel om de herinneringen vast te leggen en neem enkele dagen voor de vakantie al wat rust. Op deze manier bereid je jezelf voor op de vakantie, en is de emotionele beloning het grootst.

2. Neem je eigen kussen mee
De eerste nacht in een vreemde omgeving gaat vaak gepaard met onrust en wakker liggen. Dit wordt ook wel het eerste-nacht-effect genoemd. Het brein blijft actiever om snel te kunnen reageren op mogelijk gevaar. Het meebrengen van je eigen kussen geeft een gevoel van vertrouwdheid. Als de eerste nacht voorbij is, is je lichaam gewend aan de nieuwe prikkels en slaap je de rest van de vakantie weer als vanouds.

3. Plan meerdere vakanties
Een vakantie verlaagt het stressniveau, en bereidt je voor op een langere periode waarin je te maken krijgt met allerlei verplichtingen en beslommeringen. Je verhoogt tijdens een vakantie je mentale weerstand. Om gezond te blijven is het belangrijk om regelmatig zulke oplaadmomenten te hebben. Meerdere vakanties verspreid over het jaar helpen je hierbij.

4. Kies wat bij je past
Het duurt even voordat je in het ritme van vakantie vieren bent beland, maar het gevoel van rust en ontspanning komt al snel. Ongeveer op de achtste vakantiedag bereikt het vakantiegevoel een piek. Het is belangrijk om activiteiten te kiezen die bij je passen en waar je plezier aan beleeft. Zonneaanbidders kunnen het beste een strandvakantie boeken en sportievelingen hebben het meeste baat bij een actieve vakantie. Probeer ook iets te ondernemen wat je nog niet eerder gedaan hebt, zoals een canyon hike of snorkelen.

5. Sluit af in stijl
Eindig je reis met een hoogtepunt, zodat je het positieve gevoel blijft vasthouden na de vakantie. Ga na thuiskomst niet meteen weer aan het werk. Het is beter om nog enkele dagen in het vakantieritme te blijven. Onze hersenen helpen hierbij een handje, want alle minder fraaie ervaringen tijdens de vakantie - denk aan een 16-uur durende busreis zonder airconditioning - verdwijnen als sneeuw voor de zon.

Kortom, plan die vakantie en kom als herboren terug!

'Het meebrengen van je eigen kussen geeft een gevoel van vertrouwdheid.'
Drs. Larissa van der Zalm, GZ-psycholoog en Cognitief gedragstherapeut
- Drs. Larissa van der Zalm, GZ-psycholoog en Cognitief gedragstherapeut

ontspanning     tips     vakantie     vakantiegevoel     welbevinden     werk    


Op de hoogte blijven?
Inschrijven
Terug naar overzicht


Deel dit bericht:


0 Reacties

Plaats een reactie